tile16_havengenk

6,6 miljoen om Ford-terrein te pimpen

De Vlaamse Waterweg krijgt 6,6 miljoen euro om de site van het voormalige Ford Genk verder te ontwikkelen. Dat heeft de Vlaamse Regering beslist op voorstel van Vlaams minister van Economie Hilde Crevits. Met de middelen kunnen wegen en infrastructuur aangelegd worden.

Na de sluiting van Ford Genk is de Vlaamse overheid met het oog op een snelle herontwikkeling in 2016 eigenaar geworden van de voormalige terreinen van de autofabrikant. Samen met verschillende partners, de stad Genk en de Vlaamse Waterweg werden er de afgelopen jaren plannen gemaakt voor een nieuw ontwerp van de site. De eerste ontwikkelingen zijn al zichtbaar. De oude fabrieken werden grotendeels gesloopt en de eerste nieuwe bedrijfsactiviteiten zijn van gestart.

In de watergebonden zone heeft de firma Essers intussen twee logistieke hallen in gebruik genomen terwijl een derde hal in aanbouw is. Haven Genk bereidt in dezelfde zone de bouw van een kade en bijbehorende overslaginfrastructuur voor. Op het gedeelte voor niet-watergebonden bedrijvigheid is het consortium Genk Green Logistics de resterende oude fabriekshallen aan het afbreken om plaats te maken voor een nieuwe sleutel-op-de-deur logistieke ontwikkeling.

Om de nieuwe bedrijfsactiviteiten te kunnen exploiteren is er aangepast openbaar domein nodig. De Vlaamse Waterweg is bouwheer van deze zone van circa 40 ha. Momenteel worden nog vervuilende restanten van de autofabricage verwijderd. In een volgende fase zullen nieuwe wegen, nutsinfrastructuur, groen- en waterbuffering en gemeenschappelijke parkings worden aangelegd. Deze werken zijn gepland om midden 2020 te starten. In dit kader kent Vlaams minister van Economie Hilde Crevits 6,6 miljoen euro toe aan de Vlaamse Waterweg om de werken te financieren.