In een korte reeks van 3 stellen we u de komende dagen de genomineerden van de Limburgse Ondernemer van het Jaar voor. De tweede kanshebber: Dirk Maris van Konings uit Zonhoven, of ‘de man van 40 miljoen’.
Dirk Maris, zoon van Limburgse fruitkwekers, nam in 2007 na een carrière van ruim 20 jaar in de banksector, samen met Jef Moors, Luc Nulens en Jos Rutten de iconische Zonhovense drankenproducent Konings over. Het bedrijf, dat kort na de oorlog werd opgericht door de gelijknamige familie, was vooral bekend als stoker van het bekende jenevermerk Smeets, maar veranderde na de overname het geweer resoluut van schouder.
“Soms moet je keuzes maken”, zegt Dirk Maris nu. “In 2004 was een derde van onze toegevoegde waarde afkomstig van de merken Smeets en Trudo. De rest werd gerealiseerd met het afvullen van dranken voor externe klanten. Terwijl de omzet van onze eigen merken stabiel bleef, groeide de afvultak exponentieel.” De strategiewissel van eigen producten tot een zogenoemde ‘contract packer’ heeft hen geen windeieren gelegd. Op jaarbasis wordt ruim 300 miljoen liter drank afgevuld, goed voor 900 miljoen individuele verpakkingen. De groei noopte echter ook tot een structuurwissel. Vandaag laten de vier aandeelhouders zich bijstaan door een externe CEO en COO. “Met ons gevieren zijn we als de poten van een tafel. Neem één poot weg, en de tafel wankelt”, aldus Dirk Maris. “Onze complementariteit, aangevuld met een groot vertrouwen in onze werknemers en een gezonde dosis ambitie. Dat is de kracht van ons bedrijf.”
670 man
Konings heeft zijn omzet de voorbije jaren fors zien stijgen. Bij de overname in 2007 was Konings goed voor een omzet van 44 miljoen euro, in 2018 was dat 237 miljoen euro. Voor dit jaar wordt gemikt op 270 miljoen. Momenteel wordt 40 miljoen euro geïnvesteerd, waarvan 30 miljoen euro in Limburg. Konings telt 670 werknemers, waarvan er 400 in Limburg aan de slag zijn.