Vorige week werd in Haven Genk het containerdepot van rederij MSC officieel ingehuldigd. Intussen lopen er gesprekken met 3 andere rederijen om zich in Genk te vestigen. Het zou een vliegende start betekenen voor het grootschalige project dat Haven Genk aan de overzijde van het Albertkanaal, op de voormalige Ford-terreinen, in voorbereiding heeft. In 2020 opent daar een nieuwe magazijnruimte, en in 2022 een gloednieuwe containerterminal.
Feest in Genk, want MSC is er officieel neergestreken. Vanuit deze inlandse terminal zal de rederij de klanten in het hinterland verder bedienen. Het is al de vijfde rederij die op deze manier de verbinding maakt met de haven van Antwerpen. Een zesde start weldra op en 3 anderen houden zich klaar. Haven Genk, een joint venture tussen Group Machiels en Aperam, positioneert zich op deze manier als een moderne, synchro-modale terminal, waar vervoer via water, spoor en weg samenkomen.
Oost-Europa
Dat Haven Genk in de lift zit, bewijzen de cijfers: het volume van containers dat over het water werd vervoerd tussen Genk en Antwerpen, steeg vorig jaar met 27% tot 70.600 TEU. En ook de spoorterminal groeit stevig, vooral door de dagelijkse verbindingen met Noord-Italië. In de toekomst komt er een nieuwe route naar Oost-Europa bij.
Ford
Intussen wordt de infrastructuur uitgebreid om de stijgende volumes op te vangen. Op een terrein van 26 hectare aan de overkant van het kanaal (zie foto), wordt momenteel druk gebouwd aan een nieuwe magazijnruimte. De kade wordt aangelegd en de eerste fase van een containerterminal is opgestart. Die moet in 2022 volledig operationeel zijn, waardoor de containeractiviteiten helemaal naar de nieuwe stek op de Ford-site kunnen verhuizen. De huidige locatie van Haven Genk zal dan worden gebruikt voor het spoorvervoer en voor de opslag en overslag van bulkgoederen.