CLB

Nieuwe manager jaagt groei aan bij jarig CLB

Wat als… een gebrek aan dossierbeheerders je sterke groei afremt? Dan ga je investeren in technologie die repetitieve en administratieve taken overneemt, zodat de huidige werknemers meer tijd krijgen voor hun kerntaken. Wie daar voor moet zorgen bij hr-dienstengroep CLB is Sven Vanoirbeek. Hij werd aangetrokken als de eerste CIO of Chief Information Officer, en dit precies op de 30ste verjaardag van het Alkense bedrijf.

“De vraag naar een digitale transformatie van het hr-beleid weerklinkt almaar luider”, zo verklaart Christophe Peters (algemeen directeur bij CLB Sociaal Secretariaat) de aanwerving van Sven Vanoirbeek, de eerste CIO in de geschiedenis van CLB Group. Hij verdiende zijn strepen als ontwikkelaar, analist en teamleader voor uiteenlopende CRM- en andere softwareprojecten, onder meer bij CLB Group. Een vertrouwd huis dus. Zijn doel? De hr-dienstengroep klaarstomen voor een digitale toekomst.

“Digitalisering zal zowel klanten als onze eigen werknemers ten goede komen”, zegt Sven. Onze klanten kunnen via data berekeningen en simulaties maken. Hoe meer vergelijkingsmateriaal er voorhanden is, hoe beter we aan de hand van artificiële intelligentie de toekomst in soortgelijke bedrijven kunnen voorspellen. Door algoritmes op de data los te laten, kan een werkgever bijvoorbeeld het ziekteverzuim inschatten. Of voorspellingen maken van arbeidsongevallen, waarmee het preventiebeleid kan onderbouwd worden.”

Schaarste
Ook intern biedt de technologie voordelen. “We hebben extra mankracht nodig om verder te kunnen groeien”, zegt Eddy Withofs, gedelegeerd bestuurder van CLB Group. “Daarom zijn we op zoek naar gemotiveerde medewerkers. Maar we merken dat er schaarste op de arbeidsmarkt heerst. Daarom brengen we onze werkprocessen momenteel nauwkeurig in kaart, en willen we onze huidige medewerkers ontlasten van repetitieve administratieve taken. Op die manier verhogen we onze capaciteit. Onze mensen krijgen namelijk de handen vrij om klanten zo persoonlijk mogelijk op te volgen.”

30 kaarsjes
De stap naar digitalisering valt samen met de 30ste verjaardag van CLB Group. Het bedrijf uit Alken evolueerde de jongste jaren van een kleine lokale speler naar een uit de kluiten gewassen KMO, met een 180-tal medewerkers en meer dan 9.000 klanten.