Jarenlang kon de Hasseltse jeugd bij conceptstore Flash in de Maastrichterstraat terecht voor schoenen van de bekendste merken. “Maar wanneer je geen baas meer bent in je eigen winkel, is het tijd om te stoppen”, zegt zaakvoerder Guido Vranken, die na 35 jaar de schoenen aan de haak hangt.
“De winkel is altijd onze grootste passie geweest”, stelt Vranken in Het Belang van Limburg. “We zijn nooit achter het grote geld aangegaan, maar probeerden onze klanten altijd de beste producten voor te schotelen. Jammer genoeg heeft de tsunami, genaamd het internet, ons ingehaald.”
Guido Vranken, 70 intussen, spreekt met een krop in de keel. “Mensen komen hier de prijzen van webshops vergelijken en hechten geen belang meer aan goede service. Ook de communicatie met de merken is nu alleen nog online. Er worden strenge voorwaarden opgelegd, zodat je geen creativiteit meer in de zaak kunt stoppen. Je moet doen wat de merken voorschrijven en bent geen baas meer in eigen winkel.”
En dan houdt het op. Flash houdt definitief uitverkoop. Nog tot eind dit jaar blijft de winkel open. “De kleine zelfstandigen zullen allemaal verdwijnen”, voorspelt Vranken. “Klanten zullen alleen nog in showrooms terecht kunnen om kleding en schoenen te passen, en vervolgens worden de aankopen aan huis geleverd. Het straatbeeld zal doods blijven…”