Bouwbedrijven zijn de laatste der Mohikanen als het gaat over de aanwezigheid op internet. Nu de digitale revolutie ook in deze sector een hoge vlucht neemt, trekt sectorfederatie Bouwunie Limburg de achterblijvers over de streep.
Zo’n 35 procent van de bouwbedrijven heeft geen eigen website. Wie er wel eentje heeft, voorziet in amper 4 van de 10 gevallen de mogelijkheid om een offerte aan te vragen. Minder dan de helft van de bouwbedrijven is actief op sociale media. Wie het wel professioneel gebruikt, spendeert daar maximaal een uur per week aan… En dat terwijl de sector razendsnel evolueert naar alle mogelijke digitale toepassingen. Denk maar aan BIM.
Bouwunie Limburg kent het probleem en wil een inhaalbeweging op gang brengen. De federatie heeft het Limburgse bedrijf HappyWebsites onder de arm genomen om het project De Bouw Digitaal in gang te zetten. “Hiermee willen we de drempel voor de bouwondernemer om digitaal actief te zijn, serieus verlagen”, zegt gedelegeerd bestuurder Davy Maesen. “In het pakket stoppen we een beveiligde, professionele en betaalbare website, hulpmiddelen voor activatie op sociale media en kwalitatieve opleidingen in digitale toepassingen.”
Er is in dit project ook een luik naar de particuliere bouwer, want met Bouwsectorgids.be worden alle leden opgenomen in een inventaris, die door bouwers en verbouwers op zoek naar een vakman, kan geraadpleegd worden. De lancering van de digitale gids vindt plaats op Bouwinnovatie, de beurs die de volgende 2 weekends in de Ethias Arena wordt gehouden.