Ondernemer Gert Cielen (Tip Top Belting, e.v.a.) is het leren niet verleerd. Hij gaat aan de UHasselt een doctoraatsstudie uitvoeren naar de toepassing van de strategie bij familiebedrijven. “We weten dat de implementatie in 60 tot 90% van de gevallen mislukt, maar hoe dat komt en wat we er aan kunnen doen, dat gaan we nu in kaart brengen”, zegt hij.
De tijd dat ondernemen puur buikgevoel en nattevingerwerk was, is voorbij. Ook familiebedrijven beseffen steeds meer dat ze een strategie moeten hanteren om hun business succesvol te maken. Ze zetten iets op papier, al dan niet met de hulp van een consultant, maar bijna altijd blijft het document dode letter. De toepassing mislukt, en de bedrijfsleiders zien het als hun grootste uitdaging om toch volgens plan te werk te gaan.
Gert Cielen wil daarom zijn praktijkervaring omzetten in wetenschappelijke kennis. Zijn doctoraat aan de UHasselt moet uiteindelijk familiebedrijven helpen om hun strategie te formuleren en succesvol te implementeren. “In veel bedrijven zijn mensen niet bezig met strategie omdat het wat wollig lijkt”, weet Cielen. “Eigenlijk is dat hetzelfde als zeggen dat je je auto niet laat onderhouden omdat je er niets van kent. Je kiest ook een specialist om je auto te herstellen zodat je later zelf meer plezier hebt met het rijden.”
Om een grotere groep van familiebedrijven te kunnen bereiken gaat Gert Cielen ook een samenwerking aan met advieskantoor Van Havermaet, dat op zijn beurt de dienstverlening hierdoor kan uitbreiden.