IMG-8978

Buitenland wenkt voor slimme dienstverlener

Scale-up Tapazz uit Hasselt heeft een nichemarkt gevonden: projectontwikkelaars die een appartementsgebouw neerzetten, kunnen als dienstverlening aan de (toekomstige) bewoners een gemeenschappelijke auto aanbieden. Tapazz gelooft zodanig in de formule dat de uitbreiding naar het buitenland op de agenda staat.

Tapazz is van start gegaan als een platform waarop particulieren een gemeenschappelijke auto konden delen. Gezien een aantal praktische bezwaren, evolueerde de formule naar een soort Airbnb voor auto’s, waarbij particulieren hun eigen auto konden verhuren. Ook dat kwam niet helemaal van de grond. Intussen zochten Maarten Kooiman en Jeroen Brouwer verder naar een ideaal businessmodel.

“Dat hebben we nu gevonden bij de projectontwikkelaars”, legt Maarten Kooiman uit. “We bieden hen een kant-en-klare formule aan, waarbij ze in hun appartementsgebouwen één of meerdere auto’s plaatsen die de bewoners kunnen gebruiken. Met slimme technologie wordt precies berekend hoe lang iedereen er gebruik van maakt. Ook de verzekering, eventuele schade, enzovoort zijn allemaal afgedekt. Eigenlijk is iedereen winnaar in dit systeem: de projectontwikkelaar moet minder parkeerplaatsen voorzien, waardoor er in het gebouw meer nuttige ruimte is voor andere invulling. Hij kan zich bovendien onderscheiden door een aantrekkelijke service aan te bieden aan nieuwe huurders en kopers. Voor de bewoners is het ideaal omdat ze niet moeten investeren in de aankoop van een garagebox of parkeerplaats, en louter betalen op basis van het verbruik. Ze moeten zich ook niet verplaatsen om ergens een deelauto op te pikken, maar gewoon de lift naar beneden nemen. Ook voor de overheid is het nuttig, aangezien ze hun quota van het verplichte aantal parkeerplaatsen per project kunnen laten zakken. Tot slot vaart ook het milieu er wel bij, want het is een duurzame oplossing.”

Dakterras
Tapazz, dat vooral gespecialiseerd is in de technologie om de reservaties en kosten te beheren, denkt aan extra toepassingen. “Op ons platform kunnen alle diensten voor de appartementsbewoners gereserveerd en afgerekend worden”, vertelt Jeroen Brouwer. “Heb je een uurtje de vergaderzaal nodig? Is de poetsvrouw langsgeweest? Heb je gebruik gemaakt van een kok aan huis of wil je het dakterras afhuren voor een feestje? Alle services kunnen via Tapazz gereserveerd worden en staan op het einde van de maand op het overzicht van de kosten. Heel makkelijk en gebruiksvriendelijk.”

Luxemburg

Tapazz merkt een groot enthousiasme bij de projectontwikkelaars. “Wie ons systeem opneemt in de plannen, merkt dat de verkoop nog voor de bouwfase een hoge vlucht neemt”, aldus Maarten Kooiman. “Onze technologie wekt zelfs belangstelling op in het buitenland. Zo zijn we onlangs ook in Luxemburg gestart. We verzilveren nu de voorsprong van ons concept op de concurrentie, want dat dit de toekomst wordt, staat buiten kijf.”