made in limburg live 2017-foto joren de weerdt

Start-up Ticto verkocht voor 14,2 miljoen

Ticto, een bedrijf dat slimme identificatie-badges maakt voor de beveiliging van evenementen, is verkocht aan een Australische beursgenoteerde speler. Er werd 14,2 miljoen euro betaald voor het technologiehuis met vestiging op de Corda Campus. LRM, dat één van de belangrijkste aandeelhouders was, wordt vergoed met aandelen van de Australische overnemer.

Ticto heeft een technologie ontwikkeld waarmee genodigden op een evenement kunnen geïdentificeerd worden. De kleur op de elektronische badge geeft aan welke ruimtes iedere persoon mag betreden. Veiligheidsmensen kunnen direct zien of er misbruik wordt gemaakt. Onder meer op de uitreiking van de Oscars werd de technologie van Ticto al gebruikt.

De koper is RightCrowd, een beursgenoteerde collega, die ook software maakt om organisaties te helpen met hun beveiliging. Met de deal doen beide bedrijven een goede zaak: Ticto vergroot de afzetmarkt en RightCrowd voegt een aanvullende technologie toe aan het aanbod.

De prijs voor de overname werd vastgelegd op 14,2 miljoen euro. Er wordt alleen betaald in aandelen van RightCrowd. Ook LRM krijgt dus geen cash in handen maar doet wel een goede zaak. De co-founders van het bedrijf, waaronder CEO Maarten Vandenbroucke (foto), die vorig jaar spreker was op Made in Limburg Live, blijven aan boord en zullen Ticto verder uitbouwen als de Europese divisie van RightCrowd.