GRAFIEK_1

“Creëren sociale media een impact?”

Een logische vraag als je voor je bedrijf wil starten met sociale media! We zullen maar onmiddellijk met de deur in huis vallen: directe resultaten zijn er niet. Met andere woorden: de opzet van sociale media vertaalt zich niet meteen in geld, sales of offerte-aanvragen.

Het goede nieuws?

“Sociale media kunnen ongetwijfeld voor een impact zorgen in jouw bedrijf, alleen niet van vandaag op morgen.”

Oké, maar hoe begin je daar dan aan?

First things first: kies de juiste kanalen uit het web van sociale netwerken. Welke kanalen dat zijn voor jouw bedrijf? Dat is afhankelijk van jouw doelgroep (meer daarover in het vervolg van dit artikel).

Een tip: focus je liever op één of twee kanalen waar je dedicated op communiceert.

Dat is véél beter dan op alle kanalen aanwezig zijn en die tussen de soep en patatten door te onderhouden. Als die kogel door de kerk is, kan je beginnen denken aan het rendement en de impact die de gekozen social media voor jouw bedrijf mogelijks genereren.

Welke sociale mediaplatformen bevinden zich in het web?

Facebook, waarschijnlijk ook het eerste sociale netwerk waar je zelf aan dacht

Uit cijfers van 2018 blijkt dat Facebook nog steeds een topkanaal blijft om als bedrijf op te communiceren. Wie zijn die Facebookgebruikers? Dat illustreert onderstaande grafiek.

De reden waarom mensen op Facebook zitten: om je vriendschappen te onderhouden, om up-to-date te blijven met het doen en laten van je vrienden en familie en om even te ontsnappen aan de realiteit. Zie het als een café vol vrienden. Daar moet je als bedrijf dus zeker rekening mee houden! Zorg voor updates die je volger aanspreken. Communiceer niet continu commerciële informatie, maar ook informatieve en luchtige info.

Een handige tip: pas hiervoor de 80-20 regel toe. De 80-20 regel?!

Het is belangrijk dat je 80% van de content aan branding besteedt. Dat is actuele ‘shareable’ content met een duidelijke link naar je eigen communicatie/voorstel. De overige 20% mag commerciële content zijn die bijvoorbeeld gericht is op conversie naar aankoop of een winkelbezoek.

YouTube: het grootste sociale videokanaal ter wereld

In de blog: “waarom gebruik maken van online video marketing” schreven we al dat online video marketing explosief gegroeid is. Ook adverteren met video’s wordt alsmaar belangrijker. YouTube speelt hier een grote rol in. Het is het tweede grootste sociale media kanaal.

Maar waarom is YouTube zo geliefd? Mensen zoeken naar oplossingen op dit kanaal. En dat is ook de manier om ervoor te zorgen dat (potentiële) klanten kijken naar jouw video’s. Bied een oplossing aan voor hun uitdagingen.

Tips voor jouw YouTube kanaal: publiceer lange video’s en focus op de eerste 15 seconden!

Instagram: dark horse onder de sociale media

Instagram is in België het derde populairste kanaal. Maar liefst 26% van de Belgen zit op Instagram. Het kanaal is vooral geliefd bij de 18- tot 34-jarigen!

Spontaniteit en authenticiteit zijn sleutelwoorden op dit sociale media kanaal. De bedoeling is om alles à la minute op Instagram te gooien. Het kanaal is een onmiddellijke weerspiegeling van je leven, de ‘live’ versie, maar dan online. Instagram is dan ook een visueel kanaal. Voeg een filter toe, een aantal tags, een locatie en een tof bijschrift en klaar is kees!

Instagramtip: behoren de jongeren tot jouw doelgroep? Spring dan nu op de kar!

LinkedIn: professioneel netwerk

LinkedIn staat bekend als het professionele sociale netwerk ofwel de website waarop werkgevers en werknemers elkaar kunnen vinden. Meer dan drie miljoen Belgen hebben een profiel op dit sociale media kanaal, wat overeenkomt met 60% van de Belgische beroepsbevolking.

Wat brengt de aanwezigheid van jouw bedrijf op LinkedIn nu? Je kan je positioneren als expert binnen je vakgebied. Enkele contentideetjes:

  • Nieuws over het bedrijf
  • Expertise artikelen
  • Quotes van klanten

Stap drie: de ROI

Kanalen gekozen, relevante content gepost? Top! Dan kunnen we nu aan de slag met de ROI (Return On Investment). Je kan op verschillende doelstellingen werken. De voornaamste zijn naamsbekendheid, verkeer naar de website genereren en conversies genereren. Die laatste hebben we schematisch voorgesteld.

Door de beschikbare tools van tegenwoordig is het mogelijk om dat allemaal te meten. Neem bijvoorbeeld Google Analytics, die tool verzamelt statistieken van jouw website en genereert gedetailleerde verslagen. Ook sociale media kanalen bieden heel wat manieren om te weten of jouw doelstellingen behaald zijn. Zo kan je op Facebook zien wat het bereik is van jouw berichten en hoeveel acties erop gebeurden.

Demarketingafdeling

Heb jij hulp nodig bij het opstarten van jouw sociale mediastrategie? Heb je al pagina’s voor jouw bedrijf, maar wil je hulp bij het onderhouden ervan? Of gewoon een oplossing op maat van jouw bedrijf? Contacteer ons en wij zorgen voor een succesvolle en efficiënte oplossing!

 

Bronvermeldingen