Jong Voka Limburg pleit voor meer aandacht voor startende en jonge ondernemers. De vereniging zet de eisen kracht bij met een ludieke actie: hun eigen ‘verkiezingsborden’ worden willekeurig tussen de traditionele exemplaren van de kandidaten opgesteld. Op de borden staan de letters Wij Jong Voka, bestaande uit kleine foto’s van 150 leden.
“Er is in de verkiezingstijd aandacht voor tal van thema’s, gaande van veiligheid, over leefbaarheid tot vergrijzing”, stelt Filip Biesmans, voorzitter van Jong Voka Limburg. “Dat is terecht. Maar ook de problematieken waar jonge ondernemers mee te maken hebben, zouden hun plaats binnen het debat moeten hebben. Nog te vaak wordt gedacht dat lokale besturen weinig invloed hebben op ondernemerschap binnen de stad of gemeente, terwijl zij het eerste toegangsloket zijn voor ondernemers met problemen. Bovendien toont ons memorandum aan dat zowel binnen fiscaliteit, mobiliteit, het ruimtegebruik als talent, de invloed van de lokale besturen net heel erg groot kan zijn.”
En dat er nog werk op de plank ligt, is duidelijk. “De filedruk rond onze steden is immens, de lokale belastingen zijn nog steeds te weinig transparant en het communicatiebeleid van de lokale besturen laat te wensen over”, vertelt Biesmans. “Intussen is er nood aan mensen die zich durven ‘smijten’. Het zijn de entrepreneurs en de durvers die zorgen voor de welvaart van morgen. Het gaat om ondernemerschap op zich. Daarom de bescheiden slogan ‘Wij Jong Voka’, met amper herkenbare mensen. Aan de politieke kandidaten op de verkiezingsborden vraagt Jong Voka om de voorwaarden voor ondernemerschap te scheppen. Jonge ondernemers zijn de grote ondernemers van de toekomst”, besluit Biesmans.