Nike-Laakdal-Albertkanaal-300×225

Limburgse bedrijven gegijzeld door staking

VKW Limburg veroordeelt scherp de stakingsactie die de maritieme vakbonden sinds maandagavond aan het uitvoeren zijn. “Zonder zelf ook nog maar aan de onderhandelingstafel te willen komen, gijzelt men met deze acties talloze bedrijven die van het vervoer over water afhankelijk zijn. Ongezien en ontoelaatbaar”, vindt Ruben Lemmens, gedelegeerd bestuurder van VKW Limburg.

“Men brengt hier schijnbaar argeloos een enorme economische schade teweeg. Dit is louter machtsmisbruik en moet onmiddellijk stoppen”, stelt Lemmens fors. “Bij een conflict met de Vlaamse overheid moet daarover gesproken worden en moet men rond de tafel gaan. Dat weigeren, maar tegelijk wel zovele bedrijven en hun medewerkers, die niets met dit conflict te maken hebben, gijzelen en zelfs de jobs van velen in gevaar brengen is gewoon crimineel. Bovendien wordt opnieuw ons imago ten aanzien van (buitenlandse) investeerders door het slijk gehaald. Misschien moeten we ook voor de loodsen en de sluiswachters maar eens gaan nadenken over een verplichte minimumdienst.”

Zware kosten
In Limburg loopt de schade voor meerdere bedrijven in de honderdduizenden euro’s. Johan Schildermans, manager Belangenverdediging bij VKW Limburg: “Eén van onze leden, die polymeren produceert, beschikt over een buffer grondstoffen van twee dagen. De voeding van hun lijnen is intussen al teruggebracht tot het minimumniveau. Als er niets verandert zullen zij genoodzaakt zijn om de productie volledig stil te leggen. Dat zou een financiële ramp zijn. Bovendien zit ook de afvoer van hun producten, die via zeecontainers gaat, geblokkeerd. Ze zoeken oplossingen over de weg, maar ook dat zijn zware extra kosten.”

“Ongehoord”
Wesley Mazzei, General Manager van Haven Genk vult aan: “Dit is echt ongehoord en brengt ook voor ons als binnenvaartterminals en voor onze klanten zware schade met zich mee. De binnenvaart heeft veel troeven om bedrijven te overtuigen hun vervoer van de weg te halen en goederen via het water te transporteren. Maar dergelijke acties brengen die noodzakelijke modal shift, waar toch iedereen achterstaat, natuurlijk in gevaar. Zelfs als de acties vandaag stoppen, verwachten we dat we hier nog geruime tijd de nasleep van zullen ondervinden.”

Ook indirecte schade
Ook Unizo Limburg is in zijn gat gebeten: “We vinden het dan ook bijzonder jammer dat één van de logistieke speerpunten van Vlaanderen en de provincie Limburg onder druk komt te staan door een vakbondsactie”, zegt gedelegeerd bestuurder Bart Lodewyckx. “De staking heeft duidelijk gevolgen voor Limburg. Hieruit vloeit een directe economische schade voort voor de bedrijven die de waterwegen als alternatief gebruiken voor het vervoer over de weg. Maar ook de indirecte economische schade is niet te onderschatten voor Limburg als logistiek knooppunt. Bovendien zijn ook de binnenschippers het slachtoffer van deze actie”, besluit Lodewyckx.

Potdicht
En wat vindt Voka Limburg ervan? “Een belangrijke deeloplossing voor de mobiliteitschaos in Limburg en bij uitbreiding Vlaanderen, is te vinden op het water”, stelt gedelegeerd bestuurder Johann Leten. “De onverantwoorde acties van de vakbonden brengt het imago van de binnenvaart nu ernstige schade toe. Daarnaast krijgen we vanuit ondernemingen in Limburg en de rest van Vlaanderen nu al melding dat ze hun productieprocessen moeten vertragen of zelfs helemaal stilleggen. Op Olen na zit heel het Albertkanaal immers potdicht. Voor veel Limburgse bedrijven is dit een regelrechte ramp. Daarenboven komt de positie van onze havens als economische poorten onder druk te staan. Deze actie van de loodsen treft havens en binnenwateren wat een gigantische economische schade met zich meebrengt. Daarnaast is ook de blijvende imagoschade enorm.”