Claes Retail Groep (CRG), de holding boven de kledingketens JBC en Mayerline, heeft zopas zijn jaarcijfers neergelegd bij de Nationale Bank. Daaruit blijkt dat de bedrijvengroep van de familie Claes redelijk goed standhoudt in een ‘moeilijke’ markt waarin de prijzen dalen. Bart en Ann Claes laten ook weten dat ze een participatie genomen hebben in Washcot, een West-Vlaamse scale-up die gespecialiseerd is in wasbare luiers.
CRG zag de totale verkoop teruglopen (van 286 naar 267 miljoen euro), te wijten aan de lagere prijzen. De EBITDA kwam uit op 5,8 miljoen en het nettoverlies bedroeg 19 miljoen euro.
“De positionering van JBC en Mayerline wordt momenteel verfijnd, zowel in prijs als in
winkelbeleving”, licht CEO Bart Claes toe. “We spelen in op een veranderend bestedingspatroon, waarbij de klant proportioneel minder geld uitgeeft aan kledij. We doen dat door de kwaliteit van onze producten onveranderd te laten, maar de prijs te laten dalen. We zien dat deze strategie aanslaat.”
Daarnaast krijgen de winkelconcepten van zowel JBC als Mayerline een grondige make-over.
Momenteel loopt daarvoor bij JBC een pilootproject, dat als een ‘living lab’, continu feedback van klanten verzamelt om nadien te kunnen bijsturen.
Op het vlak van e-commerce werd aanzienlijke vooruitgang geboekt. “De verkoop via de
webshop is bij JBC met bijna 50% gegroeid in 2017 en beslaat nu zo’n 7 à 8% van de totale
omzet”, aldus Bart Claes.
Investering
Als familiebedrijf vindt CRG het belangrijk jonge, gepassioneerde ondernemers te
ondersteunen bij het zetten van de volgende stap in hun businessplan. “Daarom stapten we
in het kapitaal van Washcot, een West-Vlaamse scale-up die een herbruikbare luierservice
aanbiedt. Naast een gemeenschappelijk doelpubliek delen JBC en Washcot ook
een hart voor duurzaamheid, een langetermijnvisie en vooral de ‘goesting’ om te
ondernemen.” JBC gaat de producten van Washcot in het najaar dan ook actief promoten.