rapha MMV

Hip sportmerk strijkt neer in Maasmechelen

Het Britse kledinglabel Rapha, bekend om zijn modieuze en technisch gesofisticeerde fietskledij, heeft een tijdelijke uitvalsbasis opgetrokken in Maasmechelen Village. Zelfs onder een loden zon was het afgelopen weekend drummen bij de opening van de pop-upboetiek. Met de events en de beleving die rond het merk worden gecreëerd, stijgt de ambitie om in en rond Maasmechelen een cluster van attracties rond fietsen op te zetten.

“Al in 2005 werd Velocity aangekondigd als een heus themapark in het teken van fietsen voor het hele gezin”, zegt David Winkels van Maasmechelen Village. “Het prestigeproject zou uitgroeien tot een nieuwe trekpleister voor de streek. Intussen zijn vele jaren verstreken. Tal van toeristische attracties zijn intussen gerealiseerd en staan in de startblokken. Voor fietstoerisme is er nog steeds heel wat potentieel. We zetten graag mee de schouders onder het aantrekken van extra fiets-DNA.”

Te beginnen dus met de komst van Rapha. “Het merk heeft wereldwijd 23 boetieks of clubhouses, verspreid over 13 landen. We zijn heel fier dat het merk onze hotspot in het merkendorp kiest als uitvalsbasis. Ze doen veel meer dan hun kleding verkopen. Van hier uit zullen bijvoorbeeld ritten georganiseerd worden voor Rapha-rijders.”

Eén van de die-hard fans is Kenneth Ramaekers, vroeger nog directeur van het Modemuseum in Hasselt. “Ik was al van bij het prille begin een Rapha Rider”, aldus Kenneth. “Zo ben ik bijvoorbeeld ‘nummer 31’ in de Rapha Cycling Club, een wereldwijde wielerclub met meer dan 20.000 leden. Het merk is een absolute trendsetter, zowel in het wieleruniversum als in de modewereld. Van de unieke inrichting van de clubhouses en de barista-koffie die er wordt geserveerd tot de service, de stijlvolle producten en het buitengewone beeldmateriaal: het merk creëert een unieke community waar iedereen bij wil horen.”

Rapha verdwijnt voorlopig in Limburg op 9 september.