Advieskantoor Van Havermaet en communicatiebureau Expliciet starten samen het nieuwe bedrijf Mensenkenners op. Daarmee richten ze zich op een nieuwe discipline: corporate community building. De dienstverlening houdt in dat er via diverse kanalen communicatie wordt opgestart om de bestaande medewerkers langer te binden en nieuwe collega’s aan te trekken.
“Elk bedrijf heeft momenteel 2 grote uitdagingen: het juiste talent vinden én de goede mensen bij zich houden”, zegt Jan Maurissen, partner van Van Havermaet. “Dat realiseren kan door zowel de interne als de externe bedrijfscommunicatie te stroomlijnen.”
“Als rechterhand van bedrijven, merken we dat veel van onze klanten met vragen zitten over talent management”, vertelt Kristof Meesters, algemeen directeur van Van Havermaet. “Zeker nu de War for Talent in alle hevigheid woedt. Via Mensenkenners kunnen we hen heel concrete antwoorden aanreiken en zo hen verder ontzorgen.”
Van Havermaet slaat hiervoor de handen in elkaar met het Hasseltse communicatieburau Expliciet. “Ook wij merken dat bedrijven nood hebben aan ondersteuning van hun hr-beleid”, zeggen Maarten Princen en Jan Martens. “Een succesvolle employer brandingcampagne is meer dan losstaande beelden en woorden. Alles vertrekt vanuit een duidelijke strategie om aan community building te doen. Zo kan je de band tussen werkgever en werknemer versterken. Een concreet voorbeeld is onze zelfontwikkelde app om de communicatie tussen de werknemers te vergemakkelijken en de verbondenheid binnen het bedrijf te vergroten.”
Jan Maurissen besluit: “Met Mensenkenners tillen we employer branding naar een volgend niveau door de brug te slaan tussen de dienstverlening van een communicatiebureau en dat van een selectie- en wervingskantoor. In september schieten we uit de startblokken. We zijn achter de schermen druk bezig met de voorbereidingen. We zoeken wel nog iemand die dit nieuwe verhaal mee vormgeeft.” Kandidaten?