Voka Limburg en VDAB Limburg gaan een meldpunt oprichten waarop werkgevers kunnen aangeven als sollicitanten zich pro forma aanmelden met als enige bedoeling om een attest te krijgen zodat ze hun uitkering niet verliezen. “Hiermee kunnen we sanctionerende of extra begeleidende maatregelen nemen bij negatief sollicitatiegedrag”, zegt Tinne Lommelen, directeur van VDAB Limburg. Het project is een primeur.
Werkgevers moeten kansen durven geven, werknemers moeten kansen willen grijpen, zo stellen de initiatiefnemers. “Om werknemers die niet met een juiste motivatie een sollicitatiegesprek aangaan te identificeren en verder te begeleiden, roepen wij een actief meldpunt in het leven”, zeggen Johann Leten (Voka) en Tinne Lommelen (VDAB). “Dit zal verlopen via een eenvoudig online formulier. Het doel is duidelijk: als sollicitanten niet gemotiveerd zijn om een job te vinden, is het gesprek tijdsverlies voor beide partijen. De ‘werkzoekende’ wil enkel een aanwezigheidsattest, de werkgever een gemotiveerde werkkracht. Met het meldpunt kunnen werkgevers deze gevallen actief signaleren, zodat het probleem eindelijk geobjectiveerd wordt.”
Goede wil
De VDAB wil aan de slag gaan met wie gerapporteerd wordt. Tinne Lommelen: “We krijgen input over de aard van het negatieve sollicitatiegedrag, terwijl we voordien vaak niet wisten waar het spaak liep. Op basis van deze specifieke feedback kunnen we nu ofwel sanctionerende ofwel extra begeleidende maatregelen nemen. Het biedt ons de mogelijkheid om het probleem bij de kern aan te pakken. Wanneer een werkgever gebruik maakt van dit meldpunt, toont dit overigens aan dat hij of zij niet van slechte wil is, maar zich net constructief opstelt. Het is alleen met deze positieve ingesteldheid van beide partijen dat een duurzame oplossing gevonden kan worden.”