De producent van versnellingsbakken Punch Powertrain heeft zijn eerste grote Europese klant binnen. Punch gaat vanaf 2022 produceren voor de Franse groep PSA, constructeur van Citroën, Peugeot en Opel. “Het is ons grootste contract ooit”, aldus Gert-Jan Vogelaar, directeur Marketing van Punch.
Het Truiense bedrijf dat traploze versnellingsbakken ontwikkelt en produceert voor de auto-industrie, is de voorbije jaren fors gegroeid. De opmars van Punch, die in 2016 werd overgenomen door de Chinese groep Yinyi, speelde zich echter vooral af in Azië.
Aangezien de continu variabele transmissie of CVT waarin Punch Powertrain gespecialiseerd is, zeg maar de erfgenaam van de legendarische DAF, nooit in Europa voet aan de grond kreeg, startte het bedrijf enkele jaren geleden al met de ontwikkeling van een automatische versnellingsbak met dubbele koppeling, de zogenoemde Dual Clutch Transmission of DCT. Het is die versnellingsbak die Punch Powertrain vanaf het jaar 2022 gaat produceren voor de groep PSA, producent van de automerken Peugeot, Citroën en Opel.
2,5 miljoen
“De opdracht van PSA is veruit de grootste opdracht ooit voor Punch”, aldus Gert-Jan Vogelaar. De impact op de vestiging in Sint-Truiden op het vlak van werkgelegenheid is momenteel nog niet in te schatten. “Maar het stelt ons wel in staat om de komende jaren fors te groeien”, aldus topman Cor van Otterloo, die verwacht dat de omzet de komende vijf jaar zal groeien naar 2,5 miljard euro. In 2017 produceerde Punch 735.000 versnellingsbakken en werd een omzet gerealiseerd van 800 miljoen euro. Als Punch verder groeit, is dat mogelijk niet op de site in Sint-Truiden. “We zitten daar zo goed als klem”, aldus nog van Otterlo.
(meer in Het Belang van Limburg!)