clarida Jonas poelmans.jpg

Start-up van Hasseltse neven is al 100 miljoen waard

Clarida Technologies, de Londense start-up van de Hasseltse neven Robin Poelmans (28) en Jonas Poelmans (29), heeft een investering van 5 miljoen euro aanvaard van een niet nader genoemde private investeerder. Dat maakt Clarida op zijn website bekend. Daarmee wordt het jonge bedrijf nu al gewaardeerd op 100 miljoen euro.

Clarida slaagt erin om met zijn zeer krachtige software ongekende inzichten te puren uit grote massa’s gegevens. Op die manier zijn al mogelijke pedofielen en geradicaliseerde individuen ontmaskerd. Het bedrijf werd ruim drie jaar geleden opgericht door beide Hasselaren. Robin Poelmans heeft een economische achtergrond en is CEO van het bedrijf. Jonas Poelmans is doctor in de economische wetenschappen en master in de computerwetenschappen. Als chief technical officer (CTO) is hij het brein achter de software van Clarida.

Die software biedt inzichten in big data. “De gegevens hoeven niet geordend te zijn, en het maakt ook niet uit hoe groot of complex de data zijn”, legt Jonas Poelmans uit. “Net dat maakt onze software uniek en bruikbaar voor elke sector. Alleen weten we niet op voorhand wat we eruit zullen halen. Eigenlijk zoeken we naar wat we niet weten.”

Clarida telt momenteel 12 vaste medewerkers en doet voorts nog een beroep op een twintigtal freelancers. Het bedrijf heeft zijn hoofdkwartier in Londen, maar werkt voorts nog vanuit Andorra, Antwerpen en Hasselt, en beschikt over antennes in Portugal, Oekraïne en Wit-Rusland.

De onderneming krijgt nu voor 5 miljoen euro verse middelen toegestopt van een private investeerder. “Hiermee krijgt de investeerder 5 procent van de aandelen”, aldus Poelmans. We blijven dus een comfortabele meerderheid in Clarida behouden, in een bedrijf dat meteen op 100 miljoen euro gewaardeerd wordt.”

Clarida gaat de extra middelen gebruiken om de internationale groei te schragen. “We hebben sinds maart een volledig afgewerkt product en zijn klaar om dat op grote internationale schaal te promoten”, zegt Robin Poelmans. “Daarvoor zullen we ons team moeten uitbreiden. Dat zal niet gemakkelijk zijn, want de verkopers van ons product zullen ook een fatsoenlijke dosis technisch inzicht aan de dag moeten leggen. In elk geval, vanaf nu zal het hard gaan.”