_C_10732

Nieuwe marketingstunt: tam-tam voor win-win

Cadeautjeswinkel Mamzel neemt een opmerkelijk initiatief: ze willen een deel van hun marketingbudget schenken aan verenigingen, op voorwaarde dat die meehelpen aan de marketing van Mamzel…

“Opdat mensen hun weg zouden vinden naar Mamzel, geven we al 10 jaar lang veel geld uit aan Google en Facebook”, vertelt zaakvoerder Kim Hardy. “Dat geld zouden we echter veel liever aan verenigingen, goede doelen, scholen of sportclubs willen geven. Zij kunnen het immers zo goed gebruiken. Mamzel wil niet verkopen om te verkopen, maar wil op een duurzame manier werken aan een sociaal netwerk en onderweg blije gezichten tegenkomen. En dus hebben we een plan…”

“We draaien de logica om. In plaats van nog meer geld te stoppen in rijke ondernemingen zoals Google, vragen we aan organisaties, verenigingen en clubs om reclame te maken voor ons. In ruil daarvoor krijgen zij commissie. De enige spelregel: ze moeten hun netwerk aanspreken. Iedereen wint: Mamzel ziet zijn verkoop stijgen en de organisaties hebben een extra inkomstenmodel.”

Kim geeft een voorbeeld: “Stel dat de dansclub dringend nood heeft aan nieuwe danstenues. Naast de traditionele steunkaartenverkoop, kiezen ze nu ook voor de ‘win-win-winkel’ van Mamzel. Wij bezorgen hen een unieke code voor onze webshop. Indien mensen online shoppen en deze code ingeven bij het finaliseren van hun bestelling, telt deze mee in het uiteindelijke totaal, waar de dansclub 10% commissie op krijgt. Die storten we naar hen door.”

Mamzel heeft op dit moment al een soortgelijke samenwerking met Autisme Limburg, SMAF (scouts), Hasselt BT (basketbal), Waterpolo Hasselt en Appel&Ei (sociale kruidenier). “We willen mensen verbinden en zo bijdragen aan een mooiere wereld, met hopelijk tal van sociale hefboomeffecten tot gevolg”, aldus Kim Hardy. “Blije gezichten: daar gaan we voor!”