MARC (1)

Marc Warson, Warsco Units: “Duidelijk wie in Nederland de baas is”

Volgende week op dinsdag 24 oktober is het verzamelen geblazen op de brug over het Albertkanaal in Kanne. Ruim 500 ondernemers uit België en Nederland wisselen er in de grootste Euregionale Speed Dating ooit van gedachte over het hoe en waarom van grensoverschrijdend ondernemen. Mis deze opportuniteit niet. “En vergeet je naamkaartje niet”, adviseert Marc Warson van Warsco Units. “Niet onbelangrijk in Nederland. Je ziet meteen wie de leiding in handen heeft”.

Warsco Units, met hoofdzetel in Genk,  is een familiebedrijf dat al ruim 40 jaar tot de kroonjuwelen van de Belgisch-Limburgse maakindustrie behoort. De firma bouwt, plaatst, verhuurt en verkoopt tijdelijke en (semi-)permanente accommodaties. Denk dan aan kantoren, schoolgebouwen, werfinrichtingen. “Produceren doen we in Zutendaal met een capaciteit van 4 tot 6 units per dag. Onze huurvloot telt zo’n 4.000 stuks en voor het transport beschikken we over 15 vrachtwagens”, becijfert de gedelegeerd bestuurder. Warsco Units is intussen de grootste onderneming in ons land die in eigen ateliers de units produceert en onderhoudt. Spreek zeker niet over ‘hob-units’ of containerklassen tenzij u de mensen van Warsco Units in het harnas wil jagen. “Wij bieden knap afgewerkte lokalen aan, waarin alle moderne voorzieningen voor een optimaal comfort zijn verwerkt”, luidt het.

Nederlands filiaal

In Nederland heeft Warsco Units een voet aan de grond in Ravenstein bij Oss. “Het filiaal verhuurt verkoopt en transporteert in eigen beheer. Weliswaar is er geen productie. Ze hebben hun eigen huurvloot van units. Bij de grote projecten assisteren wij bij de uitvoering vanuit België. Wanneer er een capaciteitstekort in België is, helpen zij ons in Limburg en omstreken”.

Leiding

Bij onze noorderburen zijn volgens Warson de rollen duidelijk. “Alles begint met koffie en het geven van een naamkaartje aan iedereen met wie je samenzit. In besprekingen merk je duidelijk wie de leidinggevende tegenover de andere aanwezigen is. In België zal dit niet uitdrukkelijk duidelijk gemaakt worden in besprekingen”, weet Warson.

Technische verschillen

Gepolst naar mogelijke valkuilen voor zijn bedrijf komt hij uit bij de verschillende benamingen en technische aspecten. “Op vlak van isolatie spreken wij in België van U-waardes en in Nederland spreken ze van RC-waardes. Een U-waarde ligt tussen 0,1 en 0,5 en hoe lager hoe beter waar een RC- waarde tussen 5 en 10 ligt en hoe hoger hoe beter. Als je dit verkeerd gebruikt, kom je natuurlijk als incompetent en met een laagwaardig product over”.

Ook Warson geeft een tip die we eerder al in deze artikelenreeks tegenkwamen en dus niet mogen onderschatten. “Als ik advies mag geven: werk ter plekke met mensen uit de streek. Zeker in het commerciële traject is dit geen onbelangrijke factor”, besluit de ondernemer.

www.warsco.eu

Schrijf u nu in voor de grootste Euregionale speed business dating. Doet het nu via deze link.