Nadia Jansen

Nadia Jansen verkoopt afdeling aan Britse Kingspan

Bouwgroep Jansen, met hoofdkwartier in Zonhoven, draagt zijn activiteiten in verhoogde vloeren Jansen Products in Meeuwen-Gruitrode, over aan de Britse reus Kingspan. Dat heeft CEO Nadia Jansen van Jansen Building Group zelf bekendgemaakt. De Britten zijn van plan om de vestiging in Meeuwen-Gruitrode uit te bouwen als hun Europese hub en willen er fors investeren. Groep Jansen wil de extra middelen gebruiken om overnames te helpen financieren.

Jansen Products in Meeuwen-Gruitrode is producent van drie types van verhoogde vloeren, in de volksmond ‘computervloeren’ genoemd. Momenteel werken er 25 mensen. Het bedrijf geniet internationale faam op het vlak van de kwaliteit van zijn producten. “Neen, dit was geen voor de hand liggende deal”, zegt Nadia Jansen. “Jansen Products was een beetje mijn eigen baby. Maar Kingspan is vast van plan om het Europese vasteland te veroveren, als straks de Brexit een feit is. Tegen zo’n overmacht kunnen wij niet op. Wij hebben dan ook goede afspraken met de Britse overnemer weten bedingen. Zo kan onze bouwgroep een beroep blijven doen op de producten en knowhow van onze voormalige vloerenproducent. Ik wilde niet dat het akkoord met Kingspan de rest van onze bouwgroep zou verzwakken. Van de andere kant zullen wij nog een tijdlang de ondersteunende diensten – administratie, HR, financiën en IT – aan Jansen Products blijven verstrekken.”

Springplank
De Britten van hun kant willen de vestiging in Meeuwen-Gruitrode – die wordt omgedoopt tot ‘Jansen Access Flooring’ – uitbouwen tot hun Europese springplank en fors investeren in de groei van het bedrijf. Kingspan is wereldwijd marktleider in het segment van deze verhoogde vloeren. De groep is vooral bekend van isolatieproducten, beschikt al over een aantal vestigingen in ons land, en haalt een groepsomzet van 3,1 miljard euro. Om te kunnen groeien in de verhoogde vloeren op het Europese vasteland, screenden ze een 25-tal mogelijke doelwitten. Jansen Products kwam daaruit als beste match naar boven, vooral omwille van de kwaliteit en internationale bekendheid. “Meeuwen-Gruitrode moet uitgroeien tot de beste fabrikant voor beklede tegels in Europa”, weet Nadia Jansen.

Welke bedragen er met deze deal gemoeid zijn, is niet bekendgemaakt. Maar bouwgroep Jansen wil de extra middelen gebruiken om de eigen groei te schragen. “Vorig jaar sloten we af met een omzet van 80 miljoen euro. Dit jaar wordt dat 105 miljoen”, maakt Jansen zich sterk. “Onze orderportefeuille is gevuld voor de volgende twee jaar. Er zitten ook een paar overnames in de pijplijn.”