Maandagavond is in Hasselt het boek De Groeiparadox voorgesteld. Het gaat om een praktisch en toegankelijk werkstuk waarin Unizo Limburg-directeur Bart Lodewyckx en consultant Matty Paquay uitleggen wat de meest voorkomende groeipijnen zijn bij kmo-bedrijven en meer nog: hoe ze concreet kunnen aangepakt worden. Het boek is bovendien doorspekt met no-nonsense getuigenissen van ondernemers die vertellen hoe zij de drempels naar het succes hebben overwonnen.
“Het idee is ontstaan toen ik zelf zo’n 250 Limburgse ondernemers heb bezocht”, vertelt Bart Lodewyckx. “Ik merkte dat zij in hun groeifases heel vaak dezelfde problemen tegenkwamen. Blijkbaar vonden ze zelf niet direct een oplossing om de rem op hun groei te ontmantelen, wat uiteraard doodjammer is. Het is rond dat kantelmoment dat ik ben gaan nadenken. En toen kwam ik Matty Paquay tegen, die als adviseur van KMO’s ook wist hoe die pijnpunten moesten aangepakt worden. Het zijn die ervaringen die we gebundeld hebben in ons boek.”
“Waar het bijna altijd op neerkomt is dat ondernemers op een hele natuurlijke manier groeien en vele dingen tegelijk kunnen doen”, weet Matty Paquay. “Maar op een bepaald moment houden ze als jongleur zodanig veel bordjes in de lucht dat ze er eentje laten vallen. En dan kan de rest ook tegen de vlakte gaan. De oplossing is geen kwestie van delegeren, maar wel van op voorhand de structuren en het systeem zodanig voor te bereiden, dat de groei makkelijk kan opgevangen worden. Vergelijk het met een moeder die voor haar kinderen kleren koopt ‘op de groei’. Als die in de kast klaar liggen, is er geen probleem, maar als plots de vaststelling komt dat alles te klein is, moet er ad hoc worden ingegrepen om de zaken recht te trekken. En dat oplapwerk is in het zakenleven niet evident.”
In het boek De Groeiparadox leggen een aantal ervaren ondernemers uit hoe zij op cruciale momenten in hun ontwikkeling, de spanning tussen tijd en efficiëntie hebben aangepakt. De verhalen van Rosaline Wijnen (ABN), Robin Bruninx (Encon), Françoise Chombar (Melexis), Kurt Hensen (Averna), Ismaël Ben-Al-Lal (Futech/Ilumen), Bart Balis (Brouwland) en Matty Zadnikar (Z-Group) zijn enkele van de openhartige getuigenissen in het boek.
Daarnaast staan er heel veel praktische tips in om via een stappenplan de specifieke groeipijnen aan te pakken. Op die manier valt er voor iedere KMO wel een levensles te leren…
Het boek De Groeiparadox is voor 29,95 euro te koop in de boekhandel (ISBN 978-90-8249-159-3), bij Uitgeverij Neno of te bestellen bij de auteurs.