Werkgeversorganisatie VKW Limburg zet al jaren actief het ondernemerschap in de kijker via de campagne Ondernemen Versterkt Limburg. Woensdag werd een nieuwe editie gelanceerd, waarbij nog meer dan vroeger, de focus ligt op de ondernemende rol die werknemers hebben in hun bedrijf.
“Ondernemen zorgt voor welvaart en welzijn. De economie en onze regio versterken kan enkel vanuit ondernemerschap en intrapreneurship van elke Limburger”, zegt Gert Schreurs, communicatiemanager van VKW Limburg. “De campagne loopt onder de noemer ‘Wij ondernemen voor …’. Ondernemen is dan ook per definitie iets positiefs. Het is kiezen voor een toekomst. Ieder vanuit zijn of haar eigen verhaal en drive. En dat mag getoond worden. Daarom vragen we de Limburgse bedrijven om deze positieve boodschap als ambassadeurs mee uit te dragen tot in alle uithoeken van onze provincie. We vragen hen te laten zien waarvoor zij ondernemen. Om zo ook anderen, niet in het minst hun eigen medewerkers die mee het verschil maken, te inspireren en te motiveren.”
De campagne juicht ‘entrepreneurship’ toe maar wil ook ‘intrapreneurship’ stimuleren. Ruben Lemmens, gedelegeerd bestuurder van VKW Limburg: “We steken onze gedreven werkgevers die met veel goesting ondernemen een hart onder de riem. En polsen naar hun specifieke drijfveren. Waar doen ze het eigenlijk voor? Voor de toekomst? Voor de volgende generatie? Voor duurzaamheid? Of misschien voor iets totaal anders? Bovendien onderneem je nooit alleen. Onze bedrijven zijn maar in staat het verschil te maken wanneer ze kunnen rekenen op enthousiaste medewerkers, die ieder op hun manier initiatief tonen en ondernemerschap aan de dag leggen. Je moet immers geen ondernemer zijn om ondernemend te zijn.”
Wie beter dan de bedrijven zelf kunnen het Limburgs ondernemerschap mee in de kijker zetten? “We roepen hen op ambassadeur te worden en via een spandoek en affiches met hun eigen logo mee hét uithangbord te zijn van de campagne”, aldus Gert Schreurs. “Ze ontvangen ook andere extra’s om de boodschap intern in het bedrijf te laten leven en maken via een leuke wedstrijd kans op een ‘smakelijke’ prijs voor het hele bedrijf, met name het bezoek van onze foodtruck.”
Elk ambassadeurspakket bevat ‘Wij ondernemen voor’-magneten die gebruikt kunnen worden om dé drijfveer van hun onderneming te vatten en hier een leuke foto van te maken. Alle ingezonden foto’s krijgen een bijzondere plaats op de VKW Limburg-website en Facebook-pagina.
Deze campagne kadert binnen een breder project waarbij het stimuleren van intrapreneurship in bedrijven centraal staat en wordt mee gerealiseerd dankzij de steun van EFRO (Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling), de Vlaamse overheid en de provincie Limburg. Gedeputeerde van Economie Erik Gerits: “De campagne levert een belangrijke bijdrage aan de profilering van Limburg als ‘bedrijvige provincie’ en draagt ook bij aan onze ambitie om samen te werken aan de economische kracht van Limburg.”