Ondernemers die veel nadenken vooraleer ze internationaal gaan ondernemen, zijn minder succesvol dan hun pragmatische collega’s. Uit een onderzoek van de Kamer van Koophandel blijkt dat wie zonder verpinken inpikt op een opportuniteit, jaren nadien nog steeds hogere omzetcijfers haalt dan wie eerst voorzichtigheidshalve een uitgebreid vooronderzoek heeft uitgevoerd.
“Bijna 60 procent van de ondernemers die internationaal actief zijn, gingen hier ooit mee van start omdat er zich toevallig een mogelijkheid of klant heeft aangediend, en ze daar op ingespeeld hebben”, zegt Armand Vliegen van Grenslandmedia, die hierover een boek heeft geschreven. “Het is pas daarna dat ze zich zijn gaan verdiepen in alle bijkomende voorwaarden. Zo’n 23% van de ondernemers gaat daarentegen heel planmatig te werk. Zij gaan eerst op zoek naar alle mogelijke informatie voordat ze internationale markten betreden. De rest (18%) pakt het nog anders aan, en zoekt bijvoorbeeld eerst naar een mogelijke handelspartner en kiest pas daarna een tactiek om over de grens zaken te gaan doen.”
De conclusie is: hoe sneller een ondernemer een buitenlandse markt betreedt, hoe hoger de omzet(groei). “Klopt, snel inspelen op internationale kansen doet de business forser groeien dan planmatig te werk te gaan. Het percentage van de omzet dat zij uit het buitenland halen is ook hoger.”
Vliegen heeft in zijn boek “Go”, wat staat voor Grenzeloos Ondernemen, meer dan 60 ondernemers geïnterviewd over hun expansie naar het buitenland. Het grensoverschrijdend ondernemen tussen Nederlands en Belgisch Limburg komt daarin het meest aan bod. “De conclusie luidt dat wie vandaag niet actief is over de grens, morgen geen bestaansrecht meer heeft”, zegt Vliegen, die er op 20 april in het MECC (Maastricht) ook een seminar over organiseert. Sprekers zijn onder meer Dian Smetsers (Kamer van Koophandel Nederland) en Pierre Boels (Boels Verhuur).