Bij het overlijden van zijn vader Freddy in 2010, stond Gert Vroonen plots voor de uitdaging om de drukkerij Egberghs in Hasselt, annex winkel voor kantoorartikelen, te leiden. Na vele gesprekken en brainstormsessies met de medewerkers, besloot Vroonen het geweer resoluut van schouder te veranderen en te kiezen voor de digitale wereld met een gepersonaliseerde aanpak. Zoals de kartonnen kerstbomen, die hij momenteel voor De Warmste Week bedrukt…
“De klassieke print blijft de kern van ons bedrijf,” benadrukt Gert Vroonen in Het Belang van Limburg. “Maar daar hebben we nu een heel digitaal apparaat aan vastgeklikt om onze klanten te ondersteunen.”
Ook in de industrie weet Egberghs te bewijzen dat de nieuwe aanpak werkt. “Zo drukken we voor een grote machineproducent ‘just-in-time’ de handleidingen en officiële documenten in de juiste talen voor elke type van machine dat wordt uitgeleverd. Voor dat soort complexe toelevering hebben we een eigen applicatie ontwikkeld.”
De drastische koerswijziging is niet zonder slag of stoot gelukt. “We hebben inderdaad moeilijke jaren gekend. Maar dankzij de inzet en het vertrouwen van de 18 medewerkers hebben we de ommezwaai kunnen realiseren. We zullen wel nooit op onze lauweren kunnen rusten, maar het resultaat mag gezien worden,” zegt Gert Vroonen. “Voor de Warmste Week van Studio Brussel verkopen we nu bijvoorbeeld kerstbomen in verschillende maten uit ‘ecobord’, een soort ecologische karton. De klanten kunnen er hun eigen logo, teksten of ontwerpen op laten printen. Zo kan iedereen zijn hoogsteigen kerstboom laten printen, en gaat er tien euro per kerstboom naar een goed doel. Dat zijn toch leuke dingen, niet?” Zeker, Gert!