Zeven Limburgse bedrijven staan in de lijst van de 204 groeibedrijven die Deloitte na een omvangrijke studie heeft geselecteerd. “Terwijl sommige bedrijven alle moeite hebben om het hoofd boven water te houden, zijn er toch een aantal die erin slagen om buitengewone resultaten voor te leggen,” zegt Jean-Michel Mollo van Deloitte. “Wij zijn gaan zoeken naar die bedrijven, en hebben ons de vraag gesteld wat ze gemeen hebben, en of andere bedrijven hun formule zouden kunnen kopiëren.”
Deloitte dook daarvoor om te beginnen in de jaarrekening van meer dan 5.000 Belgische bedrijven. Ze keken naar twee parameters: de groei in omzet en de groei van de winst vergeleken met de balans (return on assets). Uit die massa gegevens distilleerde Deloitte de 30% best presterende bedrijven (Q70), zowel in omzetgroei als in groei van de rendabiliteit. Deloitte stelt vast dat superieure groeiers snel een beslissing nemen over projecten die tot duurzame omzet leiden. “Er zijn er niet veel die dat kunnen. Het is veel makkelijker om te snijden in de reiskosten bijvoorbeeld,” zeggen Mollo en Dominique Roex. Deze bedrijven zijn vaak ook erg internationaal gericht. “Dat blijft toch een probleem in Limburg en de rest van Vlaanderen.” Tot slot beschikken deze bedrijven over een uitgebreid netwerk van andere bedrijven, waar ze van leren, ideeën aftoetsen, mee samenwerken of als klankbord gebruiken. “Het is deze mix die blijkbaar tot succes leidt.”
De 7 Limburgse supergroeiers zijn (alfabetisch):
1. Belform-Recor (Sint-Truiden): salons en zetels
2. Europower Generators (Nieuwerkerken): generatoren (zie foto)
3. Facil Europe (Genk): kleine bevestigingsmaterialen voor automotive
4. JBC (Houthalen): retail van kleding
5. Kramp (Lummen): onderdelen van en diensten voor land- en tuinbouwmachines
6. Maars Jansen (Meeuwen): verplaatsbare wanden
7. Rajapack Benelux (Tongeren): verpakkingsmateriaal