Vervoersmaatschappij De Lijn is uit 27 kandidaten gekozen als overheidsorganisatie die het best met haar klanten communiceert via Twitter en Facebook. Opmerkelijk, aangezien de reizigers van De Lijn in het verleden de gebrekkige communicatie vaak als kritiek aanhaalden. De professionele jury loofde dan ook de sterke vooruitgang.
Een pluim die De Lijn op de hoed steekt van communicatiebureau RCA uit Hasselt, dat sinds oktober 2012 het strategisch actieplan voor social media bij De Lijn heeft uitgerold. “Met een klein budget en zonder extra personeel zetten de busmaatschappij de stap naar een pionierspositie op social netwerksites,” aldus juryvoorzitter Marc van Daele.
De Lijn heeft op Facebook en Twitter samen zo’n 18.000 volgers. Maandelijks voert de organisatie 6.000 gesprekken waarbij doorgaans binnen het half uur geantwoord wordt.
“Een social media-engagement is voor een organisatie als De Lijn heus geen abc’tje,” zegt Dieter Van Esch, digitaal directeur bij RCA Group. “Als vervoersmaatschappij is het dan ook erg belangrijk van je goed voor te bereiden. Iets wat we met een reactieschema, honderden scripts en uitvoerige trainingen dan ook meer dan gedaan hebben. En het resultaat mag gezien worden. De Lijn is op korte tijd één van de referenties geworden op het gebied van webcare.”
Via deze link kan een filmpje gevonden worden dat de resultaten van 1 jaar De Lijn op social media omhelst.