JBC ziet omzet toenemen in dalende markt

Kledingketen JBC heeft vorig jaar de nettowinst met meer dan de helft zien terugvallen tot 4,8 miljoen euro. De omzet ging er wel op vooruit en steeg met 2 procent tot nagenoeg 220 miljoen euro. Bij zusterbedrijf Mayerline bleef de nettowinst stabiel op 2,6 miljoen euro, terwijl de omzet lichtjes terugliep tot 44 miljoen euro. “De gevolgen van de terreurdreiging, het slechte weer en zware investeringen,” zegt de bedrijfsleiding bij JBC.

Met 130 JBC-winkels en 50 Mayerlines is het familiebedrijf JBC de nummer drie op de Belgische markt, na de ‘ampersand’-ketens C&A en H&M. De groep van broer Bart en zus Ann Claes is bovendien een van de meest succesvolle familiebedrijven van het land. Maar op de lauweren rusten is er niet bij. De hele sector heeft namelijk af te rekenen met factoren zoals de oprukkende e-commerce en het weer, dat er maar niet in slaagt om de nieuwe collecties goed te volgen.

“Dat we in een momenteel dalende markt de omzet nog zien stijgen, is een opsteker,” zegt CFO Mark Govaerts van JBC (foto). “We hebben voorbije jaren maar liefst 90 miljoen euro geïnvesteerd in de webwinkel en in de vernieuwing van de winkels. Dat begint nu pas vruchten af te werpen. De e-commerce steeg vorig jaar met een tweecijferig percentage.”
Ook de terreuraanslagen wegen op de kooplust. “Het vertrouwen van de consumenten heeft daardoor een deuk door gekregen, waardoor de mensen de knip op de portemonnee hebben gehouden. De talrijke stakingen hebben het consumentenvertrouwen ook al geen deugd gedaan. Reken daar de concurrentie bij van prijsvechters zoals Primark en H&M, en je begrijpt meteen waarom de winst naar beneden ging,” legt Govaerts uit.

mark govaertsJBC doet bovendien flinke inspanningen om door te breken op de Duitse markt. “Momenteel hebben we zes kinderkledingwinkels in Duitsland. Eind augustus openen we de zevende in Koblenz en rond het jaareinde komt de achtste er aan. Het kost handenvol geld om in Duitsland naambekendheid op te bouwen, maar het ziet er goed uit. De gemiddelde besteding ligt er hoger dan in ons land. Ook de webwinkels in Nederland en China doen het zoals verwacht,” zegt Govaerts.

Voor het lopende boekjaar (dat omwille van de wintersolden steevast begint op 1 februari) verwacht Govaerts dat het tij nog niet zal keren. “Het consumentenvertrouwen is volgens ons door de recente aanslagen in Brussel en Nice nog niet hersteld. De prijsconcurrentie blijft hevig, en dat is dit jaar niet anders. Maar op langere termijn zijn we er zeker van dat onze zware investeringen de nodige vruchten zullen afwerpen. Wij geloven in onze omnichannel-aanpak, met investeringen in de winkels, de kiosken in de winkels en de webwinkel. Het zijn de juiste investeringen voor de toekomst van dit bedrijf.”