De Limburgse bedrijfswereld is verheugd met de beslissing van de Vlaamse regering om de terreinen van de voormalige Ford-fabrieken in Genk spoedig een herbestemming te geven. De keuze om aan de zijde van het kanaal watergebonden activiteiten op te starten en een ander deel voor te behouden voor zowel starters, kmo’s als grotere spelers, vinden Unizo, VKW en Voka een positief signaal. Ze vragen wel om niet te talmen met de concrete invulling en om ook elders in de provincie bijkomende bedrijvenzones te creëren.
Sinds de Vlaamse regering op 1 januari eigenaar is geworden van de Ford-terreinen, is er gezocht naar de best mogelijk invulling voor de herbestemming. Een studierapport hierover (door Technum en Quares) wordt over enkele weken opgeleverd. Intussen raakte bekend dat NV De Scheepvaart alvast de zogenaamde Zone C, die grenst aan het Albertkanaal, mag ontwikkelen. Het is een gebied waar vroeger de afgewerkte auto’s geparkeerd werden en de assemblagefabriek stond. Er is ook een aansluiting op het spoornet. Nog voor de zomer zou de overdracht aan NV De Scheepvaart rond moeten zijn, waarna kan worden gestart met de afbraak van de gebouwen en het bedrijfsrijp maken van het terrein.
Voor de Zone B, aan de andere zijde van het Ford-terrein, hebben zich 4 kandidaten gemeld. Het logistieke bedrijf H.Essers, de multidisciplinaire Group Machiels (die o.a. de oude Velda-site in Opglabbeek omvormde tot bedrijvenpark), projectontwikkelaar BCI en topkandidaat LRM. Investeringsmaatschappij LRM heeft goede papieren, omdat de Vlaamse regering hier onder meer een incubator voor starters wil vestigen en LRM daar veel ervaring in heeft.
De Limburgse werkgeversorganisaties VKW, Voka en Unizo Limburg zijn blij dat er eindelijk schot in de zaak komt. Ook de grote lijnen van de herbestemming, met name de beoogde diversiteit in grootte-orde van de kandidaat-investeerders, kan op sympathie rekenen. De werkgevers hopen wel dat de concrete invulling niet lang zal uitblijven en dat ook elders in de provincie werk wordt gemaakt van bijkomende bedrijventerreinen, vooral voor kmo’s.