Dertig tot veertig centimeter. Dat is het voordeel dat profwielrenner André Greipel haalt in een spurt dankzij een innovatieve ingreep van de Beringse fietsenproducent Ridley. Gezien het in een millimeterspurt vaak aankomt op… millimeters, kan innovatie dus beslissend zijn om de race te winnen.
Het geheim werd verklapt door Marc Hufkens, voorzitter van Flanders Bike Valley tijdens een bedrijfsbezoek van het Netwerk Fietsende Managers Kempen. “In de zadelpen van de Ridley-fiets van Greipel zijn twee verticale groefjes geslepen,” aldus Hufkens. “Dat levert niet alleen voor hemzelf een aerodynamisch voordeel op, maar veroorzaakt extra wind voor zijn achterligger. Bij een spurt tegen 60 tot 75 km per uur, bedraagt het voordeel aan de streep 30 tot 40 cm.”
De meerwaarde van de groefjes kon aangetoond worden in de splinternieuwe windtunnel die Flanders Bike Valley heeft gebouwd. “We hadden een vermoeden dat de inkepingen een effect zouden hebben, maar konden het tot dusver niet bewijzen,” aldus Hufkens. “Met speciale lasertechnologie in onze tunnel is dat wel gelukt.”
André Greipel heeft de speciale zadelpen vorig jaar al gebruikt. Toen won hij onder meer 4 ritten in de Tour de France. De Groene Trui moest hij echter aan Peter Sagan laten. Nog een groefje bijsteken, André?!