Na de Artis Historia-punten maken ook de Panini-stickers een heuse revival door. Bij het WK Voetbal in 2014 waren de krantenverkopers bijna allemaal door hun voorraad heen. Met het EK in Frankrijk op komst, is de verzamelwoede opnieuw in alle hevigheid losgebarsten. Slimme dagbladhandelaars speler hier gretig op in.
Zoals Jo Bouchet van Krantenshop De Oprit in Hasselt. “De geur van een vers opengescheurd pakje stickers, het plakken in het album… Voor vele dertigers en veertigers is het puur jeugdsentiment,” zegt hij. “Door het succes van de Rode Duivels zijn de Panini-albums een absolute hype geworden. We zijn twee jaar geleden gestart met een ruilgroep op te richten. Die is op korte tijd helemaal uit zijn voegen gebarsten. Wekelijks komen de leden naar onze winkel om stickers te ruilen. Wat me echt blij maakt is dat vele ouders wekelijks de tijd maken om met hun zoon of dochter deze hobby te beoefenen en zo een nauwe band te creëren.”
Nu het nieuwe album moet gevuld worden, pakt Krantenshop De Oprit uit met een nieuw initiatief. “We hebben een website op maat laten maken, waarop verzamelaars kunnen aangeven welke stickers ze nog nodig hebben en welke ze dubbel hebben. Om te ruilen kunnen ze naar de ruildagen komen of een enveloppe op naam achterlaten in onze krantenwinkel. En zo krijgen wij meer klanten over de vloer.”