Het Genkse Facil, gespecialiseerd in kleine bevestigingsmaterialen voor de voertuigenindustrie, zoals schroeven, moeren en clips, opent nog dit jaar een poot in Japan. CEO René Achten spoelt daarmee de Ford-periode helemaal door.
Facil kent zijn ontstaan in 1999 als twee werknemers van een Duitse en Franse producent van bevestigingsmaterialen elkaar aan het koffieapparaat ontmoeten. Er ontstaat een gesprek over de problemen die autofabrikanten ondervinden bij het aankopen van al die kleine onderdelen, en Facil is geboren. Momenteel beschikt het bedrijf over een catalogus met meer dan 10.000 onderdelen, waarvan er elk jaar ruim 2 miljard stuks worden geleverd.
Sinds 2000 was Ford Genk een klant van Facil, dat om het hoofdkwartier in Genk vestigde. Gaandeweg groeide het klantenbestand tot een 100-tal, waaronder wereldwijd actieve voertuigenproducenten als BMW, Volvo of Daimler. Ook het jonge Chinese merk Qoros behoort tot de portefeuille.
Met het verdwijnen van Ford Genk, kreeg Facil ook een klap. “Wij hebben toen ruim 50 mensen moeten laten gaan,” zegt Achten. “Maar gelukkig hebben we het hoofdkwartier en het ontwikkelingscentrum van Facil in Genk kunnen houden.” Momenteel werken er zo’n 80 mensen in Genk. Wereldwijd stelt Facil 400 mensen te werk. Opvallend: vanuit een vestiging in de buurt van Valencia levert Facil nu nog steeds dezelfde onderdelen voor de nieuwe Mondeo, S-Max en Galaxy.
Het ontwikkelingscentrum betekent een serieuze verankering van Facil in Limburg. Hier denken ingenieurs na over de logistiek van de toekomst. Met succes, want het bedrijf boekte in 2015 een omzet van 390 miljoen euro, ruim 60 miljoen meer dan in 2014. De grootste groei werd daarbij in de Verenigde Staten gerealiseerd, maar ook in Azië kreeg Facil de voorbije jaren een voet tussen de deur, onder meer dankzij een contract voor vrachtwagenbouwer Volvo. Omdat Volvo een nieuwe truck laat bouwen in Japan, verhuist Facil mee. Dat moet bijdragen aan de verdere groei.
Wat Facil is ambitieus. De komende vijf jaar wil René Achten de omzet doen groeien naar 600 miljoen, onder meer door het openen van nieuwe vestigingen, het binnenhalen van nieuwe klanten en het lanceren van nieuwe producten. Bovendien wordt gedacht aan overnames. Wordt vervolgd!