Hij had zijn zaak ook iGuy of Mac-Guy-Ver kunnen noemen, maar het werd Applewise. Alkenaar Guy Smeets maakte van zijn expertise als Apple-fanaat een eigen zaak. “Vanuit privé- en werkomgeving heb ik veel ervaring opgedaan in de IT-wereld, altijd vanuit een nieuwsgierigheid hoe de dingen juist functioneren,” vertelt hij. “Daarom werd ik regelmatig door familie en vrienden gevraagd om allerlei softwareproblemen op te lossen. Omdat er erg veel verschil is in de diverse merken en toepassingen, ben ik me gaan toeleggen op toestellen van Apple, zoals iPad, iPhone, iMac, MacBook, enzovoort. Ik verzorg niet alleen de configuratie of afstemming tussen de diverse applicaties, maar ook alledaagse dingen waar mensen mee worstelen, zoals online bankieren, foto’s bewaren, virussen, bellen via de computer, enzovoort.”
Applewise zorgt ook voor herstellingen van de hardware. “Daarvoor werk ik samen met een aantal partners, die dezelfde passie voor Apple en voor de klantservice hebben,” aldus nog Guy Smeets. “Een groot verschil met een aantal gevestigde waarden die door hun quasi-monopolie erg arrogant durven zijn. Toestellen die volgens hen ’te oud’ zijn, worden gewoon niet meer hersteld. En als ze dan toch een herstelling doen, moet je er meestal meerdere dagen op wachten. Onvoorstelbaar toch, in tijden waarin mensen zowel zakelijk als privé bijna permanent ‘geconnecteerd’ zijn. Daarom doen wij het helemaal anders. Op enkele uren tijd heb je het toestel terug, zelfs aan huis opgehaald en terug afgeleverd, indien gewenst.”
Applewise kiest bewust voor een rol als onafhankelijk expert. “We zullen geen browsers, toepassingen of hardware aanbevelen omdat die voor ons meer omzet genereren of toevallig bij de groep van een bepaald merk behoren,” legt Guy Smeets uit. “We kijken alleen naar de wensen van de klant en bieden een oplossing op maat.” Een aanpak die loont. “Inderdaad, want de eerste reacties zijn erg positief. Er was duidelijk nog een gat in deze markt…”