Minister van Vliegende Objecten Jacqueline Galant laat weten dat het Koninklijk Besluit waarin wordt bepaald waar, wanneer, hoe en wie met drones mag vliegen, nu bijna ‘up and running’ is. Geen dag te vroeg, vinden de meer dan 175 bedrijven die inmiddels professioneel met drones actief zijn, en niet willen meemaken dat -zoals Skyeye in Genk- het uitblijven van de wetgeving hen ten gronde richt.
Vooral in Limburg wordt het nieuws op gejuich onthaald. “Hier bevindt zich een concentratie van de drone-activiteiten in Genk en Sint-Truiden,” weet Johann Leten, gedelegeerd bestuurder van Voka Limburg. “Bedrijven zullen eindelijk hun producten en diensten hieromtrent kunnen commercialiseren.” Inhoudelijk biedt het nieuwe KB enkele troeven. “Door twee klassen voor professioneel gebruik in te voeren, wordt het voor kmo’s veel makkelijker om occassioneel gebruik te maken van hun drones,” aldus nog Leten. “Dit creëert extra mogelijkheden voor bedrijven om snel hun toestellen in te zetten, bijvoorbeeld voor inspectie en controle-opdrachten in de bouw.”
Unizo Limburg deelt in de vreugde: “Haast dagelijks krijgen we vragen van ondernemers of het wettelijk kader nog niet rond is, omdat zij klaar staan om hun drone-activiteiten in de praktijk te brengen,” aldus Bart Lodewyckx. “Het ongeduld bij vele starters blijkt ook uit de massale belangstelling voor de DroneConvention , die op 10 zal plaatsvinden in C-Mine in Genk.”
Ook Mark Vanlook, voorzitter van sectororganisatie Euka, is positief gestemd. “Belangrijk is het onderscheid tussen twee professionele klassen, waarbij er voor eentje een versoepeling geldt. Daarin mogen drone-piloten vanaf 16 jaar vliegen met een drone onder de 5 kg tot maximaal 45 meter hoogte. Dit zal jongeren sneller toegang geven tot het uitvoeren van professionele werkzaamheden met drones.” (In de andere klasse, voor drones boven 5kg, ligt de leeftijdsgrens boven 18 jaar en bedraagt de maximale vlieghoogte 90 meter).
Galant heeft aangegeven dat het KB later dit jaar nog kan uitgebreid worden, bijvoorbeeld door de vlieghoogte uit te breiden tot 150 meter.