Volgende week vindt in Leuven de uitreiking plaats van Bizidee. Het is een wedstrijd op Vlaams niveau, waarbij wordt gezocht naar de strafste ondernemingsplannen. De winnaars, die voor het eerst in twee categorieën (Small en Large), worden verkozen, kunnen tot 15.000 euro aan startkapitaal winnen. In beide reeksen is telkens 1 Limburgse onderneming bij de finalisten geraakt (op een totaal van 61 inzendingen):
CatchFlip was ook één van de finalisten bij JCI 18-28. De start-up heeft een concept bedacht waarbij consumenten met hun smartphone (de qr-codes van) advertenties kunnen scannen. Op die manier weet de adverteerder zeker dat zijn boodschap is gelezen. De consument krijgt in ruil voor zijn scan of foto een aantal credits, waarmee in de e-shop van Catchflip kan gewinkeld worden. Het bedrijfje van Karen Ruelens, Frederik Malesevic, Geert Claeys en Kristof Peeters heeft binnen CatchFlip een soortgelijk systeem voor online advertising. Doorklikken op een banner levert ook ‘flips’ of credits op, die vervolgens opgesoupeerd kunnen worden.
De Limburgse inzending bij de kleinere bedrijven, is Osteria Moretti. Het is een Italiaans restaurant in de Hasseltse Aldestraat, waar je de hele dag terecht kunt voor een snelle hap, een glaasje wijn of een uitgebreide maaltijd. Het concept is uitgewerkt door Tiana Moretti, die haar horecaervaring in alle eenvoud naar de Hasselaren wil brengen.
Of deze ideeën het zullen halen, weten we volgende week…