Sticky Fingers, Breko en 3 andere ontdekkingen!

Kent u Sticky Fingers, Rail4Rent, Freezle, Breko of N-TEC? In de nabije toekomst allicht wel, want het zijn 5 van de top-ideeën die werden geselecteerd in de eindfase van de ondernemerswedstrijd 18-28 die JCI Limburg organiseert. Hun verhaal ontdekt u hier, in de 4e aflevering van onze reeks:

Kevin Kurylak - Sticky FingersKevin Kurylak
Sticky Fingers

Kevin Kurylak uit As heeft het goed bekeken. Van opleiding is hij kok, maar het liefst van alles wou hij zijn eigen producten bereiden. Wat er uiteindelijk uit de kookpot is gekomen: mueslirepen, genaamd Sticky Fingers. Niet zomaar mueslirepen: de repen van Kevin zijn volledig zelf samengesteld en geproduceerd, uit 100 % biologisch en ecologisch verantwoorde voedingswaren. Pure en eerlijke producten dus. Kevin wil de mueslirepen op de markt brengen door ze rechtstreeks aan te bieden aan particulieren. Op termijn zou hij dan zelf een webshop willen opstarten om de repen te verkopen. Zijn partner in crime is zijn bloedeigen zus. Zij zorgt voor de verpakking, de huisstijl, de sfeer en het ethische aspect.

Kristof Christis en Koen Jacobs - Rail4RentKristof Christis & Koen Jacobs
Rail4Rent

‘Zie het machinistje, draaien aan een wieletje, akke akke tuut tuut, weg zijn wij!’ Kristof Christis en Koen Jacobs uit Neerpelt en Hamont-Achel hebben al jaren ervaring in de spoorwegsector en bieden met hun bedrijf – Rail4Rent – een unieke service aan. Noem hen niet louter onderaannemers, want dat zijn ze niet. Wel verlenen zij gespecialiseerde diensten aan privéspoorwegmaatschappijen. Denk maar aan: treinbestuurders, rangeerders, wagenmeesters, consultingbedrijven, enzovoort. Zo verzorgen ze handboeken voor treinbestuurders, depannagegidsen voor locomotieven, en nog veel meer. Kristof en Koen hebben het ondertussen zelfs zo ver geschopt dat ze nu hun eigen transporten organiseren in samenwerking met buitenlandse klanten. Voorlopig wordt Rail4Rent op de rails gehouden door de twee zaakvoerders. Tenzij een degelijke financiële injectie, zijn Kristof en Koen gedoemd om de zaak alleen te blijven trekken. Natuurlijk hebben ze veel ambitie en willen ze nog verder groeien. Onder het motto ‘stilstaan is achteruitgaan’ zoeken ze momenteel investeringskapitaal om zelf een spoorwegmaatschappij op te starten. Ze zijn alvast op het goede spoor!

Magomet Tsanajev, Marzpet Vardanyan en Kirill Ismagulov - Freezle
Magomet Tsanajev & Mars Vardanyan
Freezle

Ruilhandel gaat terug tot in de oudheid. Tegenwoordig is dit eeuwenoud principe weer stilaan een hype aan het worden, bijvoorbeeld in grootsteden als Gent. Magomet en Mars willen dit fenomeen ook in Limburg bekend maken. Ze hebben daarom een ’tweedehands ruilapp’ ontworpen, genaamd Freezle. Het duo legt de focus vooral op videogames en consoles, maar ook bordspelen, trading cards enzovoort. Op Freezle kan je spullen die je niet meer gebruikt worden, omruilen voor andere spullen. Weliswaar niet rechtstreeks, maar in ruil voor “Freezles”, een munteenheid die je kunt verdienen wanneer je goederen aanbiedt. Met “Freezles” kun je dan zelf weer spullen aanschaffen. Op die manier krijgen deze spullen een tweede leven en dragen Magomet en Mars zo hun steentje bij aan de maatschappij. Onder het motto ‘minder vervuilen, beginnen met ruilen’ leggen ze de nadruk op het ecologische aspect.

Nick Koopmans en Stijn Brepoels - BrekoNick Koopmans & Stijn Brepoels
Breko

Het begon allemaal toen Nick Koopmans en Stijn Brepoels uit Bilzen een tijdje geleden de supermarkt binnenwandelden. Aan de inkom hing een groot televisiescherm met reclame voor 1 kg gehakt. Ze vonden dit soort reclame zo onpraktisch dat ze erover begonnen te brainstormen. Uit deze brainstormsessies kwam uiteindelijk het concept Breko. Breko is een softwaresysteem dat geïnstalleerd kan worden in beveiligingscamera’s. Aan de hand van deze software kan de supermarkt meer te weten komen over het cliënteel, zoals leeftijd en geslacht. Ook kan men het koopgedrag van de consument analyseren en zo gerichte reclame tonen in de winkel. Nick en Stijn hebben dus mooi gekapt met de gehaktreclame!

Niels Ciezkowski en Nick Nossin - N-TEC
Niels Ciezkowski & Nick Nossin
N-TEC

Vissen en in het bijzonder karpervissen in een erg ontspannende en toffe hobby. Nick en Niels maakten van die hobby hun beroep en komen met hun eigen merk, genaamd n-tec, op de proppen. Initieel gaat het duo klein vismateriaal verkopen, gaande van draad tot haken. Op termijn willen ze ook groter vismateriaal aanbieden zoals tenten en bedchairs. De meeste producten zullen geïmporteerd worden vanuit China, India en Indonesië. Nick en Niels denken ook aan het milieu. Ze willen in China producten laten ontwikkelen die biologisch afbreekbaar zijn. Op die manier gaan vissers het water minder vervuilen. Om n-tec op de kaart te zetten, werken Nick en Niels samen met de grootste mediagroep binnen het karpervissen, namelijk Carpcrossing. De jongens willen zich eerst richten op België en Nederland, later willen ze verder uitbreiden naar Frankrijk, Duitsland, Tsjechië en Hongarije. In de toekomst zijn er ook plannen om een webshop op te starten. Nee hoor, met n-tec wordt er niet achter het net gevist!