Deze 5 starters geven je zeker inspiratie!

In de derde aflevering van onze reeks over de halvefinalisten van JCI 18-28 presenteren we vandaag opnieuw 5 beloftevolle starters of bijna-starters. Stuk voor stuk slimme, creatieve geesten die van plan zijn om de wereld te veroveren! Misschien zit er ook voor uw bedrijf een samenwerking met hen in? Wat dacht u van:

Jonas Grooten, Roberto Dries en Maarten Huijsmans - SpikeJonas Grooten, Roberto Dries & Maarten Huijsmans
Pike

Het project van dit trio gaat over ‘beacon technologie’. Nooit van gehoord? We illustreren even met een voorbeeld: wanneer je op de luchthaven bent, negeer je waarschijnlijk zo goed als alles wat er door de luidsprekers komt. Dankzij beacons krijg je via je smartphone informatie als het nummer van je gate, de wachttijd bij de security, de veranderingen in de uurregeling, enzovoort. Beacons zijn kleine sensoren die via wifi en bluetooth verbinding maken met je smartphone. Zo kan er heel gericht informatie verstuurd worden naar je mobieltje. Jonas, Roberto en Maarten zijn een PaaS (Platform as a Service) aan het bouwen waarmee ze zich richten op de b2b-markt. Op die manier willen ze ervoor zorgen dat bedrijven snel en eenvoudig aan de slag kunnen gaan met beacons.

Jonas Van de Winkel - Argus VisionJonas Van de Winkel
Argus Vision

Jawel, deze meneer zijn plan staat al aardig op punt. Jonas Van de Winkel maakt optimaal gebruik van de nieuwste populaire technologieën. Aan de hand van ‘drones’ wil hij windmolenparken coveren en er zo autonome inspecties op uitvoeren. Het idee kadert in ‘drones-as-a-service’ op lange termijn. Voor alles op punt stond, deed Jonas eerst een half jaar onderzoek naar composietmaterialen. Dan pas besloot hij om zijn eerste job op te geven en verder de uitdaging aan te gaan. In 2013 maakte hij voor het eerst kennis met een ‘drone’. Hij zag er, mede door zijn achtergrond als industrieel ingenieur, meteen het potentieel van in. Wat later richte hij zijn evba op, en dat brengt ons bij de naam van zijn bedrijf Argus Vision.

Karen Ruelens, Frederik Malesevic, Kristof Peeters en Geert Claeys - Catchflip
Karen Ruelens, Frederik Malesevic, Geert Claeys & Kristof Peeters
CatchFlip

Reclame. Het is iets waar niemand aan kan ontkomen en waaraan, dankzij deze starters, binnenkort niemand nog WIL ontkomen. Frederik, Karen, Geert en Kristof uit Herk-de-Stad komen met een idee op de proppen dat voor de consument erg positief uitdraait. Iets dat de reclamewereld volledig zal veranderen: CatchFlip. CatchFlip is een mobiele app waarmee je beloond wordt wanneer je reclame opmerkt. Het is simpel: je ziet een reclameadvertentie, je neemt er een foto van, je stuurt deze door en zo ontvang je “flips”. Deze worden aan je account toegevoegd. Met de verzamelde flips kan je dan leuke beloningen kiezen uit de verbonden webwinkel. Met CatchFlip willen deze vier jongeren reclame weer waardevol maken.

Kasper Bormans - 360-¦ LevenskwaliteitKasper Bormans
360° Levenskwaliteit

Iedereen zal ooit wel eens te maken krijgen met dementie, direct of indirect. Naar schatting telt België alleen al 165.000 mensen met dementie, en daar stopt het niet. Dementie is zwaar voor de patiënt zelf, maar nog zwaarder voor de omgeving. Het verlies aan contact en herkenning is vaak het zwaarst om te dragen. Kasper Bormans uit Leopoldsburg wil dementie aanpakken door op een andere manier te leren communiceren. De doctoraatsstudent van de K.U. Leuven is recent gestart met een onderneming genaamd ‘360° Levenskwaliteit / Quality of life’. Het hoofddoel is het verhogen van de levenskwaliteit van mensen met dementie en hun omgeving. Kasper wil tot een nieuwe vorm van communicatie komen die zinvol is voor de brede samenleving. Hij probeert samen met dementerenden herinneringen op te halen aan de hand van verhalen, tekeningen, situaties en attributen. Onder de naam ‘Wat Alz’ schreef hij een boek, organiseert hij lezingen en ontwikkelde hij een spel en een app. Of we hem een wonderdokter kunnen noemen valt nog af te wachten, maar Kasper is alvast op de goede weg om zich die titel te geven!

Katrijn Denteneer - StubesKatrijn Denteneer
Stubes

“Een student verpleegkunde moet toch niet in de horeca gaan werken,” vindt Katrijn Denteneer. Deze uitspraak zegt alles over het idee dat zij heeft uitgewerkt, genaamd Stubes. Stubes is een online platform dat studenten en particulieren met elkaar in contact brengt. Studenten kunnen hun vakgebied in de praktijk oefenen en particulieren betalen minder dan wanneer ze iemand professioneel inhuren. Als student kun je simpelweg een profiel aanmaken op het platform, als particulier moet je gewoon maar zoeken. Stubes gaat aan de hand van de student die wordt gezocht een matchingsysteem in werking stellen, dat uitzoekt welke student het best bij de aanvrager past. Iedere student heeft een bepaald aantal sterren, afhankelijk van ervaring, commentaren, likes,… Bijvoorbeeld: een student informatica komt jouw pc herstellen, een student grafisch design ontwerpt jouw affiche, een student fotografie neemt jouw trouwfoto’s, noem maar op! Een win-winsituatie? Mijn gedacht!