Het outletshoppingcentrum Maasmechelen Village heeft vorig jaar opnieuw een zwaar verlies geleden van 24,5 miljoen euro. Dat blijkt uit de jaarrekening. Het gecumuleerd verlies is inmiddels opgelopen tot 224 miljoen euro. Als de aandeelhouders de geldkraan dichtdraaien, is het voortbestaan van het merkendorp in gevaar.
Elk jaar bezoeken meer dan 3 miljoen mensen het merkendorp Maasmechelen Village dat in 1992 werd geopend. Het park telt momenteel ruim 100 winkels en boetieks waar gekende mode- en lifestylefabrikanten hun overschot van voorbije collecties verkopen met grote kortingen. Het winkeldorp, dat werd gebouwd op de restanten van de mijn van Eisden, is inmiddels goed voor 800 banen en is daarmee een van de grootste werkgevers in de streek. Bovendien verheugt Maasmechelen Village zich in een steeds stijgend aantal bezoekers. In de loop van vorig jaar gingen er nog acht nieuwe winkels open, onder meer van Max Mara, Gant en Scotch & Soda Kids. Ter vergelijking: het outletcenter in Roermond is goed voor een kleine 5 miljoen bezoekers.
Maar hoe goed het ook gaat met de bezoekersaantallen, op financieel vlak is de toekomst van Maasmechelen Village afhankelijk van de goodwill van de aandeelhouder, met name de groep Value Retail. Zolang de aandeelhouder de verliezen bijpast, is er geen vuiltje aan de lucht. Als de eigenaars de geldkraan dichtdraaien, zijn de dagen van Maasmechelen Village geteld. Vorig jaar werd opnieuw afgesloten met een zwaar verlies. Terwijl in 2013 een verlies werd geboekt van 19,1 miljoen euro, steeg het verlies in 2014 tot 24,5 miljoen. Dat brengt het totale gecumuleerde verlies op 224 miljoen, want sinds de opening is het winkelcentrum er nooit in geslaagd om winstgevend te worden.
Het hoge verlies is vooral te wijten aan de hoge financiële lasten. In 2013 bedroegen de financiële verliezen ruim 17 miljoen euro, in 2014 waren de intrestlasten al gestegen tot 22,2 miljoen euro. Dat is meer dan de omzet van 20,2 miljoen euro. Woordvoerder David Winkels kon alleen meedelen dat het merkendorp qua bezoekersaantallen en qua resultaat – opbrengst per vierkante meter – één van de meest succesvolle shoppingcentra van België is. “Maasmechelen Village/ Value Retail heeft het volste vertrouwen in de voortgezette groei van het project,” aldus de woordvoerder. In het verleden heeft Value Retail altijd gezegd dat Maasmechelen Village onderdeel is van een brede Europese inveteringsstrategie. Inmiddels worstelt het bedrijf ook met een serieuze schuldenberg maar de grootste kredietverschaffer is de hoofdaandeelhouder zelf.
Value Retail stak tot op heden al 171 miljoen euro in het winkeldorp, waarvan 101,7 miljoen achtergesteld. Dat wil zeggen dat ze bij liquidatie pas moet worden terugbetaald als alle andere schuldeisers vergoed zijn.Met een andere financier, goed voor 70 miljoen zijn inmiddels gesprekken gestart over een herfinanciering.
Goed nieuws is er over het vastgoed van Maasmechelen Village. In 2006 was dat nog gewaardeerd op 105 miljoen euro, nu wordt het gewaardeerd op 171,5 miljoen euro.