Chinese kinderen gaan weldra JBC dragen

De Houthalense kledingketen JBC heeft ambitieuze groeiplannen aangekondigd. Zo zullen er nog voor eind volgend jaar 100 jobs gecreëerd worden met de opening van nieuwe winkels in België en Duitsland. CEO Bart Claes zegt ook dat het 40-jarige bedrijf in september een joint venture opstart in China, waar geïnvesteerd wordt in een online platform voor de verkoop van kinderkleding.

Met een omzet van 322 miljoen euro, meer dan 200 winkels en zo’n 1.800 medewerkers, is JBC de grootste Belgische kledingketen in ons land. In de afgelopen 5 jaar wist het bedrijf een omzetgroei van bijna 60 procent te realiseren. Op 4 jaar tijd zal er in 2016 zo’n 90 miljoen geïnvesteerd zijn.

JBC_3De familie Claes blijft ook in de toekomst heel ambitieus. Exact 40 jaar nadat Jean Baptiste Claes (JBC) het bedrijf opstartte, kondigen zijn kinderen Bart en Ann Claes, de toekomstplannen aan. Die bestaan onder meer uit een verdere focus op duurzaam ondernemerschap (veilige en menswaardige productiefaciliteiten, geen wegwerpkledij,…) en de verdere verankering van JBC in ons land. Ook economisch zal er fors geïnvesteerd worden. Zo komen er 12 nieuwe winkels bij in België en Duitsland, goed voor 100 extra banen. In Duitsland, waar JBC sinds 2013 actief is (onder meer in het pretpark van Studio 100), wordt ook een online platform uitgerold.

Tot slot kondigt JBC de start aan van een joint venture met een Chinees familiebedrijf. Vanaf september 2015 zullen ze samen hun kindercollecties online aanbieden voor de Chinese markt. Met investeringen in zowel de webshops als fysieke winkels, blijft JBC op 2 paarden wedden: “Het maakt voor ons niet uit of we online dan wel offline verder groeien,” aldus CEO Bart Claes. “We investeren internationaal in beide kanalen omdat we sterk geloven dat de kledingretail een ‘en-en-verhaal’ is.”