De Houtman wordt gezicht van campagne Google

De Limburgse webshop De Houtman, gespecialiseerd in de verkoop van houtproducten voor de tuin, wordt als enige Belgische bedrijf het gezicht van een nieuwe campagne van Google. De internetreus trapte vorige week een Europese campagne op gang, die de ambitie heeft om de grenzen van de internethandel te slopen. De Houtman, een divisie van Royer Houtindustrie uit Gelinden, is 1 van de 24 atypische Europese internethandels die Google geselecteerd heeft.

Google wil de verkoop via het internet promoten en haalt daarvoor de grote middelen boven. Zo wordt er zwaar geïnvesteerd in de opleiding en begeleiding van Europese ondernemingen die hun spullen via het internet aan de man willen brengen. Bovendien wil Google ook de barrières naar beneden halen die de e-commerce in Europa nog altijd hinderen.

De Houtman mag in de campagne dus ons land vertegenwoordigen. “Google ging op zoek naar jonge internet-kmo’s die een duidelijk groeitraject afleggen en een product verkopen dat je niet meteen in verband brengt met verkoop op het internet,” vertelt zaakvoerder en eigenaar Herman Wellens. “Een webwinkel met houtproducten voor de tuin kwam daar voor in aanmerking.” Een mooi voorbeeld ook van een klassieke activiteit (Royer Houtindustrie begon al in 1927 en was gekend als ‘de zagerij van Gelinden’), die gaandeweg moderniseerde. Inmiddels heeft het bedrijf zich ontwikkeld tot een producent van hoogwaardige palletten, die vooral in de papierindustrie worden gebruikt. (Lees eerder artikel hier). Van 2000 tot 2008 groeide de omzet van 3 miljoen tot 7,5 miljoen euro. Daarnaast werd in 2013 gestart met De Houtman, een internetsite die een gamma aanbiedt van houten schuttingen, palen, terrashout, tuinmeubelen, enzoverder. “Het gaat echt als een trein,” aldus Wellens. “Vorig jaar amper 100.000 euro, dit jaar een half miljoen en vanaf nu elk jaar een verdubbeling. Ons voordeel is dat we geen fysieke winkel hebben. Wij kunnen dus echt gaan voor de laagste prijs.”

Inmiddels liggen de plannen klaar voor gelijkaardige webwinkels in het buitenland. “Een groot deel van onze verkoop wordt gerealiseerd via Google,” legt Herman Wellens uit. “En binnen drie tot vier jaar willen uitgroeien tot de nummer één in België.”