Evident is het niet, maar het kan: je bedrijf helemaal omgooien in functie van de normen en waarden die je als ondernemer nastreeft. Birgit Stulens heeft het gedaan: de bikkelharde verkoop van kopieertoestellen moest wijken voor de intrede van designmeubelen en spullen die duurzaam en ecologisch geproduceerd worden. Een gedurfde keuze, “maar ik kon niet anders”, vertelt ze.
Stulens is een begrip in Limburg. Jan Stulens, en nadien diens zoon Gert, bouwden sinds 1953 een toonaangevende zaak uit in kantoorinrichting. Zowel meubelen als machines van diverse merken gingen vanuit Hasselt het hele land rond. Sinds in 1995 met Birgit Stulens de derde generatie haar intrede deed, gooide het bedrijf langzaamaan de filosofie over een andere boeg. Om nu vrij radicaal met de tradities te breken. “Ik geloof sterk in waarden als duurzaamheid, ecologie, kwaliteit en eerlijke producten,” vertelt ze. “Dat zijn tegenwoordig hippe termen in vele sectoren, maar je moet er niet aan meedoen omdat het chique staat en er veel over gepraat wordt, maar omdat je zelf als ondernemer, hier een verschil wil mee maken. Maatschappelijk verantwoord ondernemen is waar wij voor staan, en dat is de rode draad doorheen ons hele bedrijf. We hebben het ook in een manifest gegoten.”
Samen met ontwerper Pablo Hannon van Hectica werd die visie vertaald naar een modern businessconcept. “We zijn en blijven natuurlijk een winkel die mooie producten verkoopt,” gaat Birgit Stulens verder. “Al onze collecties zijn echter van designers en bedrijven die dezelfde normen en waarden als wij nastreven. Mooi, functioneel, maar ook gemaakt met een lage ecologisch voetafdruk, met oog voor kwaliteit, hergebruik, leefomstandigheden van de productiemedewerkers, enzovoort.” Pablo Hannon pikt in: “Design, cultuur en kunst zijn de 3 invalshoeken van dit concept. Je kan hier binnenwandelen om kunst te bewonderen en dan mooie spullen ontdekken, of een kantoormeubel komen kopen en dan merken dat er bijvoorbeeld een slim ecologisch verhaal achter schuilt. Het is een kruisbestuiving van diverse invloeden, maar met dezelfde waarden, sfeer en passie.” Daarmee zet Stulens zich af tegen de opkomende cultuur van zelfbouwproducten en dumpingwinkels, die vooral prijs en massa belangrijk vinden.
Meer concreet vertaalt zich dat ook in een verschuiving in het gamma. “Onze afdeling Print & Copy, waarbij we toch zo’n 1.000 kopieerapparaten in portefeuille hadden, is verkocht aan fabrikant Canon. De verkoop van kantoormachines is een harde, competitieve business waar je met normen en waarden geen verschil kunt maken. We hebben eerder ons aanbod opentrokken van kantoor naar design voor thuis. De kantooromgeving evolueert immers steeds meer naar huiselijke sferen. Het zijn ‘omgevingen’, waar mensen zich flexibel en comfortabel in kunnen bewegen. Vandaar dat heel veel producten en accessoires die je in moderne kantoren vindt, ook perfect passen in een thuisomgeving.” Vandaar ook de nieuwe slogan van Stulens: Home to Offices. “Dat wijst zowel op ons bedrijf als het huis voor kantoorinrichting, als op de breedte van het gamma: van spullen voor thuis tot op kantoor.” En daarmee is Stulens klaar voor een duurzame toekomst.