De Limburgse investeringsmaatschappij LRM gaat zich nadrukkelijk toeleggen op de bedrijven in de maakindustrie. Om de nieuwe poot te leiden heeft ze daarvoor Lieven De Jonge (48) aangetrokken, de mede-oprichter van de Leuvense spin-off Metris (nu Nikon Metrology).
“We waren al langer actief in de maakindustrie,” onderstreept CEO Stijn Bijnens van LRM. “Denk maar aan dossiers zoals Punch International, VCST, Ducatt en Alro. Maar in navolging van het SALK-rapport hebben we besloten om er een apart domein van te maken: smart manufacturing. Met de sluiting van Ford Genk wordt het voor Limburg immers een noodzaak om meer jobs voor minder geschoolden te scheppen. Wij geloven ook fundamenteel in de maakindustrie, in tegenstelling tot bepaalde economieprofessoren (Paul De Grauwe, red.). Limburg is Singapore niet. Eén voorbeeldje: bij Punch in Sint-Truiden zullen er volgend jaar 450 mensen aan de slag zijn.”
Als ‘head of smart manufacturing’ is Lieven De Jonge (rechts op de foto) aangetrokken. Hij stond mee aan de wieg van de succesvolle Leuvense spin-off Metris, in 2006 nog ‘Onderneming van het Jaar’. Tot die in 2009 verkocht werd aan het Japanse Nikon. Nadien was hij aan de slag bij het Gentse ICT-bedrijf Itineris.