RSB en Rederij Limburgia in vieze papieren

rkbeheraRSB Transmission Belgium, een bedrijf uit Tessenderlo dat onder meer onderdelen voor windturbines maakt, heeft bescherming tegen schuldeisers gekregen. Het vroegere MSI, waar zo’n 110 mensen werken, zag de omzet kelderen van 22,6 naar 14,7 miljoen. Het verlies liep op van 1 naar 3,3 miljoen euro en het eigen vermogen dook in het negatief. De eigenaars van RSB, een Indische groep onder leiding van de familie Behera (foto), geven aan dat grote klanten als Caterpilar, General Electric en Terex hun bestellingen fors hebben teruggeschroefd. De omzet van de afdeling voor windturbines viel terug met 78 procent.

Sinds de zomer van 2012 werd er al heel wat economische werkloosheid ingeroepen bij RSB. Er werden ook andere maatregelen genomen om het herstel mogelijk te maken. Verdere kostenbesparing, nauwere samenwerking met fabrieken in India, sectorspreiding van de klantenportefeuille, enzovoort. Om intussen bescherming tegen schuldeisers te krijgen, werd een aanvraag tot WCO ingediend. Deze werd net voor de jaarwisseling goedgekeurd. RSB krijgt nu de kans om orde op zaken te stellen. Op 14 april 2014 moeten de schuldeisers stemmen over het voorgestelde reorganisatieplan.

Een week eerder zullen ook de schuldeisers van Rederij Limburgia zich moeten melden op de rechtbank in Hasselt. Ze zullen daar moeten stemmen op het herstructureringsplan van het bedrijf dat rondvaarten op het Albertkanaal organiseert. Niet voor de eerste keer trouwens, want op 16 december vorig jaar stond er ook een stemming op de agenda, nadat Rederij Limburgia in de zomer een eerste aanvraag tot bescherming had ingediend.