Het zogenaamde J-Salk Platform, dat 22 Limburgse welzijns- en jongerenorganisaties verenigt, wil dat er bij alle aanwervingen een percentage van de jobs voor jongeren gereserveerd wordt. De organisaties gaan telkens als er vacatures worden aangekondigd, berekenen, bekendmaken en opvolgen hoeveel jobs daarvan naar jongeren moeten gaan. Quota dus.
J-Salk geeft meteen een voorbeeld. Supermarktketen Albert Heijn kondigt 65 nieuwe jobs aan in Sint-Truiden. In Zuid-Limburg is momenteel 25 procent van de werkzoekenden jonger dan 25 jaar. J-Salk wil dus dat 16 vacatures of 25 procent van de jobs bij Albert Heijn, door jongeren onder de 25 jaar worden ingevuld. Met een regulier contract.
De organisaties als het ACV, Jong CD&V, ACW, KAJ of JAC, willen ook een constructieve bijdrage leveren. Ze stellen voor om de jonge werklozen te gaan zoeken en waar nodig te begeleiden zodat de groeibedrijven ze kant-en-klaar krijgen voorgeschoteld.
“Uiteraard kan deze werkwijze ook uitgebreid worden naar andere kansengroepen, zoals 50-plussers of werkzoekenden met een beperking,” aldus Carien Neven van ACW-Limburg (foto) namens het J-Salk Platform.