Chinezen laten zich inpakken door Houthalens bedrijf

Het bedrijf Grafityp is begonnen met de productie van speciale zelfklevende foliën voor de Chinese markt. Dit komt er nadat CEO Herman Bosman in 2011 de interesse van de Chinese markt had ontdekt (Lees artikel hier). Carwrapping is een rage aan het worden in China. Welstellende Chinese automobilisten zijn echter verzot op blitse kleuren, en de Limburgse kmo levert die. Gifgroene Porsches, matzwarte Bentley’s, gele Lamborghini’s met glitters,… Je kan het zo gek niet bedenken of vermogende Chinese automobilisten zijn er dol op. “Carwrapping is in China een hele rage aan het worden,” vertelt Herman Bosman van Grafityp. “Maar het zijn niet de wraps die we in Europa te zien krijgen. In China houden ze van veel blingbling.”

Crisis bezworen
Grafityp is gespecialiseerd in de productie van zelfklevende producten voor de reclame-industrie, onder meer voor reclameborden. Het familiebedrijf heeft 65 mensen aan het werk, waarmee een jaaromzet van zo’n 18 miljoen euro wordt gerealiseerd. Na een dieptepunt in het crisisjaar 2009, toen de omzet met ruim 18 procent daalde, heeft de omzet van Grafityp zich opnieuw op het niveau gehesen van voor de crisis. Het bedrijf heeft ook een verkoopvestiging in Groot-Brittannië, waar een dertigtal mensen aan de slag zijn. Door de crisis moest de organisatie in Spanje echter worden afgeslankt.

Een zestal jaren geleden is Grafityp van start gegaan met zelfklevende foliën voor auto’s. In eerste instantie vooral voor reclamedoeleinden, waarbij de auto werd gebruikt als rijdend reclamepaneel, maar sinds enkele jaren ook voor autotuning. “Carwrapping is momenteel helemaal in,” legt Herman Bosman uit. “Momenteel bedraagt het zo’n 20 procent van onze omzet.”

Grafityp_grafido.JPGChina
Carwrapping blijft niet beperkt tot autofreaks in Europa, ook in China laten rijke autoliefhebbers hun auto inpakken. Speciaal voor de Chinese markt lanceert Grafityp de komende weken een aantal blitse zelfklevende foliën. “De Chinese markt verschilt echter fundamenteel met de Europese,” aldus Herman Bosman. “Om te beginnen is er de wetgeving. Een auto die met een bepaalde kleur is ingeschreven, moet die kleur ook behouden. Als je in België een blauwe auto wikkelt in een matzwarte folie, kraait daar geen haan naar, maar in China kan dat niet.”

Volgens Herman Bosman is er in China dan ook een grote markt voor kleurloze foliën, maar dan wel met de nodige glitter. “Want ze zijn wel verzot op veel blingbling.” Voor heel wat rijke Chinese autobezitters is een folie ook een manier om de carrosserie te beschermen tegen steenslag ten gevolge van de slechte wegen. “Voor die toepassing hebben we trouwens een iets dikkere doorschijnende folie,” aldus Herman Bosman.

De nieuwe foliën worden in China verdeeld door een plaatselijk verkoopkantoor. “In China ontstaat er een heel netwerk van shops waar autoliefhebbers hun auto kunnen veredelen,” aldus Bosman. Op termijn hoopt Grafityp in China een omzet van 2 tot 3 miljoen euro te realiseren.