De 240 bedienden van Ford Genk hebben het voorstel van sociaal plan maandag goedgekeurd. Zo’n twee derde van hen (67 procent) is akkoord met het compromis dat directie en bonden na moeizame onderhandelingen hadden bereikt.
Het is geen verrassing dat de meerderheid van de bedienden bij Ford Genk zich voor het onderhandelde plan heeft uitgesproken. Dat bevat onder meer een regeling voor vroegtijdig vertrek, de mogelijkheden om over te stappen naar een andere Ford-vestiging in binnen- of buitenland en de premies bij de sluiting van de fabriek einde 2014.
“We zijn blij dat de meerderheid van de mensen ons werk aan de onderhandelingstafel waardeert,” aldus Ronny Banken van de socialistische bond BBTK (foto). “We denken dat het een goed voorstel is, in de lijn van wat de arbeiders zullen krijgen.” Het enige verschil is dat in het kader van de Wet Claeys de bedienden met veel dienstjaren nog hogere vergoedingen krijgen dan de arbeiders.
Er kan anderzijds toch niet voorbij worden gegaan aan de 33 procent neen-stemmers. “Er zijn een aantal mensen die niet kunnen vertrekken bij Ford wanneer ze dat willen, omdat hun expertise nu eenmaal nodig is om verder auto’s te blijven bouwen,” zegt Ronny Banken hierover. “Bovendien lopen de premies verder op naarmate de bedienden langer bij Ford blijven, wat soms voor een dilemma zorgt. En tot slot zijn er de mensen die in het stelsel van SWT terechtkomen, en daar niet allemaal even gelukkig mee zijn.”
Alleen de bedienden van de toeleveringsbedrijven moeten nu nog een sociaal akkoord vinden. Pas dan kunnen de cao’s worden ondertekend waarin al deze afspraken geformaliseerd worden.