Cor Van Otterloo, CEO Punch Powertrain: Volg je intuïtie

Punch Powertrain uit Sint-Truiden maakt automatische transmissies en hybride systemen voor wagens. Door voortdurend aandacht te schenken aan innovatie kende het bedrijf een forse groei.

Cor Vanotterloo

CEO Cor van Otterloo: De voorbije jaren hebben we een sterke groei doorgemaakt waardoor we nu ruim 350 mede-werkers hebben op onze site in Sint-Truiden. Daarvan werken 150 mensen in de R&D-afdeling. Dat cijfer geeft meteen aan hoe sterk wij inzetten op innovatie. Maar ook in onze andere afdelingen is het aantal werknemers enorm gegroeid, dankzij die voortdurende vernieuwing. Momenteel is onze hybride aandrijflijn ons meest innovatieve product omdat er een heleboel nieuwe technologieën samenkomen in die ene aandrijflijn.

In de automotive-sector is innoveren een absolute must als je niet achterop wil raken. Onze R&D-afdeling komt regelmatig met heel goede ideeën. Maar om al onze ambities waar te maken, werken we ook nauw samen met een aantal partners. Dat kunnen andere bedrijven zijn, maar ook kennisinstellingen zoals universiteiten en hogescholen en instituten als Flanders Drive en het Innovatiecentrum Limburg. Wij doen veel beroep op deze externe partners omdat we daardoor meer kennis verwerven, een frisse kijk krijgen op zaken en het ons ook helpt om ons netwerk verder uit te breiden.

Innoveren is in onze sector een absolute must

Door zo sterk in te zetten op innovatie gunnen we onze klanten al een blik in de toekomst. Klanten waarderen het dat hun leverancier niet alleen een huidig product maakt, maar ook al een visie presenteert over de komende 10 jaar. Bovendien stimuleert het de huidige verkoop van onze transmissie enorm. Innovatie geeft een enorme boost aan ons imago en onze naamsbekendheid in de markt. Mede daarom zijn wij dit jaar – samen met Indupol – ook hoofdsponsor van het Belgische Solar Team. De Solar Race is een wedstrijd over 3000 kilometer voor voertuigen die door zonne-energie worden aangedreven en wordt 1 keer per jaar in Australi‘ gereden. Alle kennisinstellingen willen hierbij hun beste beentje voorzetten en wij willen dit jaar heel graag dat het Belgische team wint.

Om te innoveren moet je af en toe je intuïtie volgen. Die is lang niet altijd verkeerd. Kijk goed naar wat je klanten willen en doe het dan gewoon. Natuurlijk moet je het idee goed onderbouwen en moet je een bussinesscase hebben, maar gevoel en gewoon gezond verstand zijn ook zeer welkom.

Vanavond op Made in Limburg TV: een uitgebreide reportage met deze Innovatieheld! Surf ook naar www.neemvoorsprong.be

Het Innovatiecentrum helpt bedrijven door hen o.a. te begeleiden bij het opstellen van een subsidiedossier. Meer weten over onze diensten? Surf naar www.innovatiecentrum.be