Omdat vorige vrijdag de bedienden bij Magna Belplas in Genk te horen kregen dat zij, in tegenstelling tot de arbeiders, geen premie zullen krijgen, hebben zij dinsdag beslist om het werk neer te leggen en de poorten te blokkeren. De toelevering aan Ford Genk komt voorlopig niet in het gedrang.
Magna Belplas, een onderdeel van het Canades Decoma International, maakt recht tegenover de Ford-fabrieken in Genk, bumpers, grillen en andere auto-onderdelen. Ford Genk is zeker niet de belangrijkste klant. Ook Peugeot en Audi Brussel worden van hier uit beleverd. Het conflict dat nu is ontstaan, staat dan ook volledig los van de onderhandelingen over het sociaal plan of andere afspraken in het kader van de sluiting van Ford Genk. (Magna Belplas gaat voor zoveel mogelijk hertewerkstelling)
“Aan alle werknemers bij Magna (bijna 500, incl. uitzendkrachten) werd een retentiepremie beloofd,” legt Johan Lamers van het LBC-NVK uit. Het zou gaan om 250 euro. “De arbeiders hebben dit gekregen, maar aan de bedienden werd vorige vrijdag meegedeeld dat zij niet op de premie moeten rekenen. We hebben dinsdag dan een personeelsvergadering gehouden, waarop 98 procent van de bedienden heeft beslist dat dit niet door de beugel kan. Daarop is het werk neergelegd en werden de poorten gesloten, zodat er geen onderdelen het bedrijf kunnen verlaten.”
De toelevering aan Ford Genk komt hierdoor niet in het gedrang. Er waren enkele tientallen grillen voor de S-Max tekort, maar die kunnen nadien gemonteerd worden. “Dinsdagavond komen er nog directieleden van Magna uit Duitsland om te onderhandelen. We hopen dat de situatie dan wordt uitgeklaard,” besluit Lamers.