Raar maar waar: weldra zullen maar liefst 12 miljoen Chinese televisiekijkers kijken naar een decor van het Houthalense ontwerpbureau Deusjevoo. Zaakvoerder Jo Peters doet het verhaal: “De Chinezen hebben een aantal jaren geleden het tv-format gekocht van De Generatieshow, een programma dat hier gemaakt werd door Bart Peeters. De Chinese variant daarvan is ingeslagen als een bom. Door het enorme succes is de uitzending op nationaal niveau te zien, wat leidt tot kijkcijfers van 12 miljoen mensen. Nu we enkele jaren verder zijn, willen de Chinezen echter een nieuw decor voor hun succesprogramma. Ze houden daarbij heel erg van de ‘Europese stijl’, wat ver af ligt van de glitter die ze in China zelf gewoon zijn. Omdat ze zelf niet zo’n Europees design kunnen maken, hebben ze een wedstrijd uitgeschreven, en die hebben wij nu gewonnen.”
Vandaar dat in de ateliers in Houthalen-Helchteren (die weldra trouwens naar Genk verhuizen) momenteel hard wordt gewerkt aan dit ontwerp. Binnen enkele weken zal het in China helemaal geproduceerd worden. “In januari ga ik dan zelf naar China om te kijken hoe ons decor in de studio wordt opgebouwd,” aldus Jo Peters.
Deusjevoo gelooft door deze ervaring sterk in het potentieel dat de Chinese markt biedt. “We denken eraan om meer van hun producten met een Europees sausje te gaan overgieten, zodat ze daar meteen als erg hip worden beschouwd,” zegt de zaakvoerder nog. “Zo zie je maar hoe een klein, bescheiden bureau uit Limburg toch kan genieten van internationale erkennning.”