Aanstaande donderdag gaan de vakbonden en directie van Ford Genk dan toch eindelijk van start met de onderhandelingen over het sociaal plan. Het struikelblok, met name het aantal mensen waarmee de vakbonden aan tafel gaan zitten, werd door de sociaal bemiddelaar opgeruimd.
Al bij de eerste vergadering op 18 januari liep het spaak tussen de onderhandelaars. Waar de directie en vakbonden aanvankelijk waren overeengekomen dat de delegatie van de werknemers uit 9 mensen zou bestaan, wilden die de groep uitbreiden naar 18 vertegenwoordigers, maar dat zag de directie dan weer niet zitten. Beide partijen bleven op hun standpunt, zodat de sociaal bemiddelaar dinsdag soelaas moest bieden.
“Ook nu was er weinig speelruimte,” zegt Gert Steegmans van het ACLVB. “De bemiddelaar is uiteindelijk met een voorstel gekomen waarbij elke vakbond één extre vertegenwoordiger mag voordragen. We zullen dus met 12 personen de onderhandelingen aanvatten.” De regeling houdt in dat het ACV 5 mensen naar de gesprekken stuurt, het ABVV 4 en het ACLVB 3.
Donderdag staat de eerste meeting op de agenda. Er wordt vergaderd in de kantoren van de federale overheidsdiensten in Brussel omdat meerdere onderhandelaars hadden aangedrongen op een neutrale locatie voor een serene sfeer.
Fabriek ligt stil
Dinsdag werd er bij Ford Genk overigens nog niet op volle toeren gewerkt. De lopende band lag regelmatig voor korte tijd stil, onder meer door prikacties tegen de hoge werkdruk en infovergaderingen bij het personeel van de toeleveranciers, waardoor de doorstroming van onderdelen tijdelijk stokte. Rond 17u30 was het dan helemaal gedaan toen de werknemers van de trim- en chassislijn er de brui aan gaven. De vakbondsmensen gingen met hen praten in een poging om de zaak weer vlot te trekken tegen woensdagmorgen. De actievoerders willen naar verluidt maximaal 600 in plaats van 1000 auto’s per dag maken (of 300 per shift). Dat de premie van 40 procent op het loon dan verloren gaat, kan hen niet deren. Het staat buiten kijf dat dit voor veel verdeeldheid zorgt bij de andere Ford-werknemers, die in het referendum met zo’n 90 procent van de stemmen gekozen hebben voor een productie van 1000 voertuigen per dag en de maximale premie.